У статті доцента кафедри
інформаційних досліджень Копенгагенського університету Хенріка Йохумсена
описується чотирипросторова модель бібліотеки, що останніми роками стала широко
використовуватися як серед професійних бібліотекарів, так і архітекторів і
дизайнерів, які займаються бібліотеками. Це стосується побудови нових
бібліотек, модифікації існуючих бібліотек та дизайну інтер'єрів окремих
бібліотечних просторів. Модель також використовується для ілюстрації та
пояснення поточних розробок бібліотек та майбутніх бібліотечних планів для
населення та політиків.Чотирипросторова модель використовується не тільки в Данії, але й є актуальною темою міжнародних бібліотечних дебатів та подій, адже
відповідає нагальній необхідності встановлення спільного бачення та системи відліку, що
стосується розвитку бібліотеки, будівництва та дизайну інтер'єру. По-друге,
просте графічне зображення моделі (один квадрат і чотири кола) полегшує
розуміння функцій сучасної
бібліотеки.
Чотирипросторова модель висвітлює потенціал бібліотек для
задоволення нових або змінних потреб користувачів. Відповідно, модель може бути
використана як інструмент для аналізу та розвитку. Основними викликами, з якими
стикаються бібліотеки, є оцифровка, жорстка конкуренція з боку постійно
зростаючих культурних пропозицій та пропозицій досвіду, зміна структури використання бібліотеки.
Нові потреби користувачів можуть бути пов'язані з такими факторами, як обмін
некомерційними місцями зустрічей з іншими людьми, залучення до спільної творчості, вміння навчатися,
розвиватися і зростати протягом усього життя.Як очевидно, модель втілює чотири загальні цілі для публічної
бібліотеки: Натхнення / Досвід, Розширення прав і можливостей, Залучення, Інновації. Дві з цих цілей - натхнення та розширення прав і можливостей
- чітко посилаються на класичні бібліотечні цінності, такі як освіта, культурна
освіта та соціальна мобільність. Інші цілі, а саме: залучення та інновації,
більше орієнтовані на нові цінності, пов'язані з такими поняттями, як
соціальний капітал, згуртованість у місцевій громаді та надають можливість
користувачам набувати нові навички, щоб впоратися з постійно мінливим світом.
Простір натхнення
Креативний дизайн атріуму в Центральній бібліотеці міста Ольборг підтримує спокій і занурення. Фото: Петро Søholm Simonsen, Aalborg Центральна бібліотека |
Місце зустрічі
У сегментованому суспільстві важливо вміти зустрічатися з іншими людьми, чиї цінності та інтереси
відрізняються від власних. Дебати та
обговорення сприяють розвитку.
У сегментованому суспільстві важливо вміти зустрічатися з іншими людьми, чиї цінності та інтереси відрізняються від власних. Дебати та обговорення сприяють розвитку.
Вітальня в центральній бібліотеці Хернінга. |
Простір навчання
Навчальні приміщення для викладання або групової роботи в бібліотеці (BIBLIOTEKET) на Rentemestervej. Фото: Адам Мьорк |
Перформативний простір
Популярний вислів про те, що
бібліотеки пройшли процес розвитку «від зібрання до поєднання», трансформується у «від зібрання до створення». Бібліотека як
перформативний простір відображає цей перехід. Користувачі можуть використовувати
перформативний простір з
іншими користувачами, щоб надихатися
та отримати можливість для
власної творчості або
інноваційних рішень. У перформативному просторі
користувачі можуть також отримати доступ до інструментів і матеріалів, які
підтримують їх творчу діяльність, і, по можливості, вони можуть отримати
підтримку від професійних художників, дизайнерів, розробників мультимедіа тощо.
Доброго дня! Дуже корисний матеріал! Чи не могли б Ви вказати джерело (для цитування у курсовій роботі)? Заздалегідь дякую.
ВідповістиВидалитиПерепрошую за затримку з відповіддю. https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/03074801211282948
ВідповістиВидалити