Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

пʼятниця, 12 квітня 2019 р.

Чотири простори. Модель сучасної публічної бібліотеки


У статті доцента кафедри інформаційних досліджень Копенгагенського університету Хенріка Йохумсена описується чотирипросторова модель бібліотеки, що останніми роками стала широко використовуватися як серед професійних бібліотекарів, так і архітекторів і дизайнерів, які займаються бібліотеками. Це стосується побудови нових бібліотек, модифікації існуючих бібліотек та дизайну інтер'єрів окремих бібліотечних просторів. Модель також використовується для ілюстрації та пояснення поточних розробок бібліотек та майбутніх бібліотечних планів для населення та політиків.Чотирипросторова модель використовується не тільки в Данії, але й є актуальною темою міжнародних бібліотечних дебатів та подій, адже відповідає нагальній необхідності встановлення спільного бачення та системи відліку, що стосується розвитку бібліотеки, будівництва та дизайну інтер'єру. По-друге, просте графічне зображення моделі (один квадрат і чотири кола) полегшує розуміння функцій сучасної бібліотеки.

Чотирипросторова модель висвітлює потенціал бібліотек для задоволення нових або змінних потреб користувачів. Відповідно, модель може бути використана як інструмент для аналізу та розвитку. Основними викликами, з якими стикаються бібліотеки, є оцифровка, жорстка конкуренція з боку постійно зростаючих культурних пропозицій та пропозицій досвіду, зміна структури використання бібліотеки. Нові потреби користувачів можуть бути пов'язані з такими факторами, як обмін некомерційними місцями зустрічей з іншими людьми, залучення до спільної творчості, вміння навчатися, розвиватися і зростати протягом усього життя.Як очевидно, модель втілює чотири загальні цілі для публічної бібліотеки: Натхнення / Досвід, Розширення прав і можливостей, Залучення, Інновації. Дві з цих цілей - натхнення та розширення прав і можливостей - чітко посилаються на класичні бібліотечні цінності, такі як освіта, культурна освіта та соціальна мобільність. Інші цілі, а саме: залучення та інновації, більше орієнтовані на нові цінності, пов'язані з такими поняттями, як соціальний капітал, згуртованість у місцевій громаді та надають можливість користувачам набувати нові навички, щоб впоратися з постійно мінливим світом.

Простір натхнення
Креативний дизайн атріуму в Центральній бібліотеці
 міста Ольборг підтримує спокій і занурення.
 Фото: Петро Søholm Simonsen, Aalborg Центральна бібліотека
Цей простір покликаний стимулювати значущі переживання. Джерело натхнення можна знайти у всіх засобах масової інформації (як аналогових, так і цифрових) і в усьому спектрі жанрів. Простір натхнення покликаний надихати користувачів на прийняття незвичайного вибору. Бібліотека завжди надихала, незалежно від того, пов'язана вона з навчанням та просвітницькою діяльністю чи дозвіллям та розвагами. В останні роки виникла потреба переосмислити бібліотеку як простір для натхнення для вирішення завдань так званої спільноти досвіду.   У бібліотеках відбувається велика кількість подій, зібрань та заходів у співпраці з різними партнерами з місцевої громади. Це вимагає нового, відкритого та гнучкого дизайну бібліотеки, що забезпечує простір для подій та для надихаючих, орієнтованих на досвід комунікаційних заходів. 

 Місце зустрічі
У сегментованому суспільстві важливо вміти зустрічатися з іншими людьми, чиї цінності та інтереси відрізняються від власних. Дебати та обговорення сприяють розвитку.

Вітальня в центральній бібліотеці Хернінга.
Бібліотека як місце для зустрічей -  відкритий, публічний простір, де можна зустріти як однодумців та і опонентів, простір, де людські зустрічі можуть породити спільне розуміння і суспільну згуртованість. Концепція «третього простору» часто виникає при розгляді бібліотеки як приміщення для зустрічей, оскільки бібліотека є місцем, де люди можуть випадково зустрічатися поза межами дому та роботи. Інша концепція - це "місце зустрічі низької інтенсивності", що означає, що вона дає нам можливість зустрітися з людьми, які відрізняються від нас, на відміну від тих, з якими контактуємо у  звичайних сферах діяльності. Бібліотека може максимізувати свій потенціал простору зустрічей, зосередившись на відкритих кімнатах для відпочинку та релаксації, що полегшують міжособистісну взаємодію при обговоренні тем і питань. Це вимагає передбачення просторів для випадкових зустрічей у невеликих інтимних залах, лаунж-зонах з читанням газет та кафе, а також просторів для великих, більш організованих зустрічей для спільного висвітлення та обговорення тем і проблем.


Простір навчання

Навчальні приміщення  для викладання
 або групової роботи в бібліотеці
 (BIBLIOTEKET) на Rentemestervej.
 
Фото: Адам Мьорк
Навчальний простір - це місце, де діти, молодь і дорослі можуть відкривати і досліджувати світ, одночасно підвищуючи свої навички та можливості за допомогою відкритого, безперешкодного доступу до знань та інформації. Бібліотека є простором для неформального навчання, а також простором, який полегшує навчання у формальних навчальних закладах. В останні роки акцент на бібліотеці як навчальному просторі посилився. Це пов'язано з розвитком цифрових технологій та посиленням глобальної конкуренції, що підкреслює важливість навчання протягом усього життя. Крім того, реформа державної школи Данії 2014 року надає високий пріоритет області діяльності, що сприяє співпраці бібліотек, шкіл та інших навчальних закладів. Сила бібліотеки як навчального простору полягає в тому, що навчання стає процесом, орієнтованим на діалог, на основі особистого досвіду користувачів та потреб у навчанні в неформальному просторі навчання. Крім забезпечення доступу до аналогової та цифрової інформації і знань, важливо, щоб бібліотека сприяла навчанню, маючи адекватні навчальні простори та місця для групової роботи, забезпечуючи при цьому місце для «домашніх кафе» та відкритих курсів одночасно. Крім того, бібліотеки повинні чітко усвідомлювати потребу молодих людей у навчанні, орієнтованому на досвід, за допомогою інтерактивних моделей соціального навчання. одночасно забезпечуючи місце для «домашніх кафе» та відкритих курсів.

Перформативний простір

Простір Makerspace у бібліотеці Vordingborg.
 Цей простір дає можливість творчості,
 взаємодії та спільного творення, надаючи
 доступні матеріали та інструменти,
перетворюючи бібліотеку як на майстерню,
 так і на місце виставки
.
Популярний вислів про те, що бібліотеки пройшли процес розвитку «від зібрання до поєднання», трансформується  у «від зібрання до створення». Бібліотека як перформативний простір відображає цей перехід. Користувачі можуть використовувати перформативний простір з іншими користувачами, щоб надихатися та отримати можливість для власної творчості  або інноваційних рішень. У перформативному просторі користувачі можуть також отримати доступ до інструментів і матеріалів, які підтримують їх творчу діяльність, і, по можливості, вони можуть отримати підтримку від професійних художників, дизайнерів, розробників мультимедіа тощо.




2 коментарі:

  1. Доброго дня! Дуже корисний матеріал! Чи не могли б Ви вказати джерело (для цитування у курсовій роботі)? Заздалегідь дякую.

    ВідповістиВидалити
  2. Перепрошую за затримку з відповіддю. https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/03074801211282948

    ВідповістиВидалити

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу