Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

вівторок, 17 червня 2025 р.

Застосування штучного інтелекту в бібліотеках у контексті цифрової трансформації суспільства

17 червня 2025 року Зарицький Олексій Олексійович, викладач Київського інституту бізнесу і технологій провів для бібліотекарів міста Києва і не тільки онлайн семінар "Застосування штучного інтелекту в бібліотеках у контексті цифрової трансформації суспільства". Надзвичайно корисно, інформативно і із засторогами)
Пропоную переглянути його.
В доповнення і узагальнення корисної інформації, отриманої  під час онлайн семінару.
Для підвищення ефективності обслуговування, автоматизації процесів, створення нових форм взаємодії з користувачами у бібліотеках можна застосовувати різні технології штучного інтелекту (ШІ)
Основні види:
🔍Технології обробки природної мови (NLP – Natural Language Processing)
Пошукові системи з розумінням запиту «своїми словами»
Аналіз читацьких відгуків і запитів
Автоматичний переклад матеріалів
Розпізнавання та аналіз тексту (наприклад, з оцифрованих книжок чи документів)
📌 До прикладу, коли система розпізнає текст стародруку, переводить його в електронний вигляд і робить доступним для пошуку.

🤖Чат-боти та віртуальні асистенти
Надання віртуальних довідок 24/7
Консультації з орієнтації у фонді бібліотеки, з пошуку книг, як записатися до бібліотеки, продовжити термін користування  
Проведення опитувань і зворотного зв’язку
📌 До прикладу. коли бот у Telegram відповідає на запитання про події, доступні ресурси, допомагає знайти потрібну книгу.

🧠 Системи рекомендацій на основі штучного інтелекту
Рекомендації книг на основі уподобань користувача
Тематичні добірки літератури
📌 До прикладу, як Netflix радить фільми, так і рекомендувати книжки.

📚 Оцифрування та розпізнавання зображень і текстів (OCR + AI)
Перетворення паперових документів у цифрову форму
Автоматичне розпізнавання мови, змісту, імен, термінів
Перевірка авторського права
📌 Наприклад, розпізнавання рукописного листа й створення його друкованого варіанту.

🗃 Автоматизована каталогізація і предметизація
ШІ автоматично аналізує зміст документів і пропонує рубрики, ключові слова, дескриптори
Формування бібліографічних записів
📌 Наприклад,  автоматичне формування запису нової книжки в форматі MARC.

🧬  Генеративні моделі (як-от ChatGPT, DALL·E, Sora)
Створення анотацій, описів, вітальних текстів
Генерація ілюстрацій до дитячих книжок
Підготовка відеоанонсів заходів або візуалізацій архівних матеріалів
📌 Наприклад, генерація афіші події за ключовими словами або створення відеоролика з бібліотечними подіями.

📈  ШІ в оцифруванні
Аналіз стану цифрових копій (розмиття, вицвітання, пошкодження)
Реставрація зображень, текстів
📌 Наприклад, автоматична реставрація старих фото 

📡 Інтеграція з розумними пристроями (IoT + AI)
Управління ресурсами (освітлення, доступ до приміщень)
Облік відвідувачів і взаємодія з простором
📌 Наприклад,  ШІ обирає і підлаштовує освітлення під потреби користувачів.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу