Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

неділя, 9 лютого 2020 р.

Персонал бібліотек: сильні сторони, можливості та загрози

В продовження попереднього допису, де проаналізовано слабкі сторони персоналу бібліотек. Отже
  Сильні сторони персоналу бібліотек
- постійно зростаючий набір кваліфікацій бібліотекарів
- відкриті  до змін, пристрасні професіонали, які дбають про свою роботу, професію, які не бояться пробувати нові речі та ризикувати, пристосовуватися до змін в  мінливому світі
- цікавість, фантазія, творчість
- ефективне використання соціальних медіа для захисту і утвердження бібліотечної професії  
Ми, бібліотекарі, бачимо кожну загрозу як можливість та кожну слабкість як шанс на перебудову. Здатність не втрачати обличчя у постійно мінливій обстановці навколо нас, будь то працевлаштування, скорочення бюджету чи розвиток цифрової культури. Ми завжди знаходимо новий спосіб вирішити цю проблему і продовжувати рости, адаптовуватися та змінюватися.
Сила, яку мають, зокрема, публічні бібліотеки, - це їхня громада, і те, як саме ця спільнота може згуртуватися і продовжувати демонструвати цінність своєї бібліотеки. 

Можливості
Можливості бібліотек - зростання потреби в бібліотечних фахівцях у багатьох інших галузях. Там, де все  в постійному русі.
Багато громадян і досі сприймають бібліотеки як архаїчні установи. Тому можливості - зруйнувати стереотипи сприйняття, демонструючи нашу поточну діяльність. 
Можливості у підвищенні рівня цифрової грамотності населення.
В розвиткові міжгалузевого співробітництва.
Можливості в розвитку нашої підприємливості та самостійності.
В просвітницькій діяльності та освіті дорослих впродовж життя. Потреба в інформаційній грамотності на всіх етапах життя змінюється.
Можливості – в розумінні  способу життя громади, виявлення того, що їм потрібно (те, про що вони не завжди можуть нам самі сказати), але чого у них немає, і усунення цього розриву. Для деяких це може бути навіть той самий експериментальний простір технологій, як ті ж 3D-принтери.
Можливості у здатності впливати на національну політику.
Також у зміні ролі бібліотечних просторів (майстерні, КодерДоджо, навчальні лабораторії, виставки).
У зростанні відкритого доступу та відкритих даних.
Постійно зростаючі обсяги доступної інформації. Ми можемо допомогти нашій громаді в пошуку, підтвердженні достовірності інформації та способах її використання.  Зростаючий попит на потужну доказову базу для рекомендацій та політики охорони здоров’я.
Використання унікальних бібліотечних колекцій та ресурсів для демонстрації потенціалу бібліотек, в тому числі для співпраці не лише з користувачами бібліотек та зацікавленими сторонами, але і з місцевими громадами. 
Можливостями для публічних бібліотек є розвиток платних послуг. Для цього потрібен інший досвід, ніж звикли більшість бібліотечних працівників.  Потрібна не лише зміна мислення, але й цілеспрямована  експертна підготовка до цього працівників бібліотеки.

Загрози
Загрози дуже очевидні у галузях, які відчувають фінансові труднощі, особливо у державному секторі
Все ще побутує думка, що в епоху Google бібліотеки не потрібні. Але, як каже Ніл Гейман, Google може знайти вам 100 000 відповідей, а бібліотекар одну правильну.
Тенденція до «оптимізації» в умовах обмеженого фінансування негативно відбивається на рівні впровадження інновацій.
Депрофесіоналізація частини персоналу, яка не бажає постійно навчатися. Це сприятиме слабкості. Треба бути ініціативними, позитивними, взаємодіяти з користувачами та різними спільнотами - це професійна майстерність. Працювати над покращенням своїх публічних виступів та інших навичок залучення. Ми можемо зберігати свій власний темп і вносити необхідні корективи, щоб досягти успіху, але бути тихими - це вже не чеснота бібліотекаря, а шкода нашій професії. Треба йти в люди, бути позитивними та заявляти про себе.
Зниження рівня читання ("замість книжки краще перегляну "Х Фактор"!)
Скорочення бюджету.  Відсутність належного  фінансування.
Коли бюджет є обмеженим, як правило, під загрозу недофінансування  потрапляють інституції, що підтримують найвразливіші верстви населення. Даннінга-Крюгера, що впливає на рівень користування бібліотеками ("це все є в Інтернеті").
Недостатньо позитивне сприйняття ЗМІ та громадськістю. (Ох ці журналісти, знов усе перекрутили, не виправдали очікувань).
Конкуренція від установ, що надають комерційні інформаційні послуги.
Економічна та політична невизначеність.
Нездатність отримати адекватний бібліотечний бюджет для задоволення очікувань користувачів через неможливість (через правове поле) або небажання розвивати відповідні бібліотечні  служби, що призводить до того, що у «простір» бібліотеки потрапляють треті сторони.
Тенденція Бібліотеки чекати, щоб її запросили, означає, що важливі для її розвитку обговорення можуть обійти проблеми  бібліотеки та бібліотекарів. Дуже важливо, щоб працівники бібліотеки від її імені брали участь у різноманітних обговореннях та форумах, вставляли себе в програми, генерували власні дослідження та перспективи, а також співпрацювали із фахівцями інших галузей. Бібліотекарі, які розмовляють між собою, не змінять на краще бібліотечну практику.
Застарілі стереотипи щодо кола обов’язків бібліотекарів (що, бібліотекарі ще й це мають робити?). Ми повинні змінити це, попри те, що багато бібліотекарів хочуть зберегти статус-кво; не всі, але певна частина.
Навчання лідерству. Лідерство повинно бути модулем у всіх програмах післядипломної освіти бібліотекарів, щоб випускники мали навички стратегічного планування, а також професійно захищали бібліотеку. Нам також потрібні нові програми лідерства. До тих пір, поки культурою лідерства не переймуться на всіх рівнях бібліотечної роботи, професія завжди буде вразливою при закритті та скороченні установ соціальної сфери.
Недостатнє просування нашої професійної цінності та набору навичок, важливих для інших організацій, поза бібліотеками, є загрозою для можливості працевлаштування бібліотекарів. Багато організацій не усвідомлюють, що можуть мати великі вигоди від працевлаштування бібліотекаря.
Загрози майбутньому фінансуванню, заміні персоналу автоматизованими службами.
Найбільша загроза, з якою стикаються публічні бібліотеки в Європі, безсумнівно, є поява бібліотек без штату / «безпілотних» / «відкритих». Ця тенденція змінює сам дух публічної бібліотеки і несе загрозу скорочення мережі. За 20 років  кількість бібліотек Данії майже вдвічі зменшилася.  Це не про розширення доступу для населення. Це про створення системи, що зводить до формальності послуги бібліотек.
Найбільше від такого формату бібліотек потерпають в сільських місцевостях. У міських районах уникнути безпілотного режиму можна через збільшення кількості штатних годин  в пілотному проекті, але в сільських місцевостях, де бібліотеки можуть працювати лише протягом невеликої кількості годин на тиждень, користувачі бібліотек змушені користуватися цією системою, навіть якщо цього не хочутьМи повинні дуже обережно ставитися до того, що нам говорять про переваги нових форматів діяльності бібліотек, оскільки багато з того, що пропонується, може виявитись помилковим.
Сьогодні  бібліотеки змушені доводити не лише їх вплив на розвиток громад, але й виправдовувати саме їх існування. 
Якщо ми не заявлятимемо про роль бібліотек, вміння та досвід бібліотекарів, ми будемо здаватися непотрібними або застарілими.
Якщо ми не знаємо, хто є нашою громадою чи якими є потреби громади, то як ми можемо задовольнити їх? 

Отже:
Бібліотеки мають величезний, значною мірою невикористаний потенціал, щоб дізнатися більше про своїх користувачів та бути визнаними експертами щодо того, що вони читають, чому навчаються та з ким спілкуються.
Натомість ми в основному зосереджуємось на наданні послуг для наших користувачів - ресурси, навчання, підтримка - але ми не отримуємо достатньої кількості відгуків. Кожен контакт з нашими користувачами повинен бути двосторонньою транзакцією.  Бібліотекам потрібно збирати дані ширше, ніж це прописано державною статистичною звітністю, ділитися ними, інтерпретувати, підключати їх до інших даних. Але  часто ці дані – наші мовчазні знання, які ніколи офіційно не збираються  і не використовуються, окрім як пунктиком у внутрішньому звіті бібліотеки.
Нам потрібно систематично збирати та інтерпретувати інформацію про те, як працюють і що потрібно нашим користувачам, і робити це етично і прозоро.

Буду вдячна, якщо в коментарях добавите свою думку щодо наших сильних сторін, можливостей та загроз.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу