Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

суботу, 20 вересня 2014 р.

На тему дня

Економія, оптимізація, скорочення… Ми здригаємося від цих слів… На чому економити, якщо фінансування лише на зарплату?
В умовах очікування невідворотних змін в мережі публічних бібліотек не зайве звернутися до досвіду вирішення цієї проблеми у кращих європейських країнах.
Економічна ситуація в муніципалітетах Фінляндії викликала активні дискусії про можливість залучення до роботи в бібліотеках волонтерів і таким чином зекономити бюджетні кошти.
Закон Фінляндії про Бібліотеки прописує, що всі муніципальні бібліотеки мають бути забезпечені професійно підготовленими фахівцями, а також достатньою кількістю іншого персоналу.
В Наказі по бібліотеках і в Керівництві по забезпеченню якості бібліотечного обслуговування прописані детальніші рекомендації  щодо кількості та якості персоналу в публічних бібліотеках. Окрім вимог до професійного рівня, що має забезпечувати належний рівень бібліотечних послуг, прописано і особистісні якості, що мають сприяти удосконаленню фаху для виконання нових завдань.
Плюси і мінуси волонтерської роботи.
Думки були різні і часто кардинально протилежні. На користь волонтерської роботи у бібліотеці віднесено участь спонсорів і всієї громади у розробці та реалізації бібліотечних проектів, наприклад, в проведенні творчих акцій, допомоги в ремонтних роботах, ін.. Заміна професіоналів волонтерами як спосіб зекономити бюджетні кошти, без врахування якості та змісту роботи бібліотеки, названо гіршим варіантом.
В результаті бібліотеки збільшили кількість робочих годин, пропонуючи деякі послуги без персоналу (там, де повністю автоматизоване обслуговування, користувачі можуть повернути бібліотечні документи в час, коли персонал бібліотеки відсутній, через свій електронний читацький квиток, що служить і ключем до дверей бібліотеки і до власного читацького формуляру).
В деяких бібліотеках робочий час продовжено за допомоги волонтерів, що ще більше зближує бібліотеку з громадою.
Професійні принципи
Найбільшим і, звичайно, найбільш виправданим побоюванням бібліотечних спеціалістів у ставленні до волонтерів є те, що будь-хто, без потрібних професійних навиків може зайняти в бібліотеці місце професіонала, тим більше, працюючи безплатно. На додачу до зниження якості обслуговування постають питання відповідальності, невизначеності у забезпеченні безперервності бібліотечних послуг, застій в галузі, зниження позицій бібліотек  в інформаційному просторі.
Якщо відкинути крайнощі, то прийнятним вирішенням проблеми є залучення волонтерів до виконання непрофесійних завдань. Бібліотеки  повинні чітко визначити завдання, що можуть бути виконані лише фахово підготовленим персоналом за умові зайнятості повний робочий день. Якщо бібліотеки цього не зроблять з професійних причин, то це за них зроблять політики з економічних причин.
Відсутність єдиної позиції.
Профспілки бібліотечних спеціалістів дуже розрізнені у Фінляндії. Бібліотекарі належать до різних профспілок через рівень освіти і відомчого підпорядкування бібліотечних установ. Тому профспілки не мають єдиної позиції щодо волонтерської роботи в бібліотеках.
Бібліотечна асоціація Фінляндії заявила про свою позицію: "Професіонали здійснюють бібліотечну роботу, а волонтери роблять внесок у відчуття спільноти у громади. Основні послуги бібліотеки, що регулюються і гарантуються державою, не можуть забезпечуватись волонтерською діяльністю».
Волонтерська допомога бібліотекам заохочується, але управління, розвиток бібліотечної справи мають забезпечувати професіонали, працюючи повний робочий день. А муніципалітети мають дотримуватися положень бібліотечного законодавства.

Прошу вибачення за відсутність посилань на джерела. Закинула текст в чернетки для перекладу і опрацювання, а посилання не зберегла :(.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу