Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

четвер, 8 травня 2025 р.

Бібліотекар майбутнього у світі штучного інтелекту

Як штучний інтелект бачить бібліотекаря майбутнього? Я звернулася з таким запитанням до ШІ, і отримала відповідь. 

Ші вважає, що бібліотекар майбутнього у світі штучного інтелекту — це не лише фахівець із доступу до знань, а радше куратор культурних і когнітивних просторів, провідник у цифрових світах та партнер у пошуку сенсів. Образ бібліотекаря зміниться як у зовнішніх рисах, так і у внутрішніх якостях, його місія — підтримувати гуманність у добу алгоритмів.
1. Професійні навички та вміння
Медіаграмотність + AI-обізнаність: володіння алгоритмами генерації, аналізу та фільтрації інформації, вміння працювати з великими мовними моделями (LLM), віртуальними помічниками, системами рекомендацій.
Фасилітація й емоційний інтелект: здатність вести діалог, модерацію, працювати з групами різного віку, культур та потреб.
Дизайн мислення: створення адаптивного, емпатійного досвіду користування бібліотекою.
Культурна аналітика: вміння трактувати й аналізувати глобальні тренди, формувати актуальні добірки, події, експозиції.
2. Зовнішній вигляд
Стильний, індивідуалізований образ: сучасний одяг з технологічних тканин, елементи smart-одягу (з інтегрованими дисплеями чи сенсорами), аксесуари з доповненою реальністю (AR-окуляри, інтелектуальні браслети).
Баланс між комфортом і естетикою: оскільки бібліотекар — публічна особа, його вигляд виражає відкритість, доступність і довіру.
3. Ставлення до відвідувачів
Емпатія як головна чеснота: вміння бачити людину за запитом, вести за руку в складному інформаційному полі.
Партнерство, а не наставництво: бібліотекар не нав’язує, а радить, не контролює, а підтримує вибір.
Культурний медіатор: знає, як говорити з мігрантом, підлітком, ветераном, людиною з інвалідністю чи штучним інтелектом.
4. Робоче місце
Динамічне і трансформоване середовище: модульні меблі, «розумне освітлення», акустичні зони.
Технологічно насичене, але не домінуюче: робоча станція з інтерфейсом штучного інтелекту, голографічна панель, адаптивний інтерфейс, інструменти для віртуальної та доповненої реальності.
5. Взаємодія
Гібридна комунікація: бібліотекар працює з тими, хто поруч, і з віддаленими користувачами одночасно.
Мультимодальність: вміння спілкуватися голосом, жестами, через чатботи, аватари, екрани.
Кооперація з іншими ІІ: бібліотекар веде діалог не лише з людьми, а й із машинними агентами — коригує, модерує, інтерпретує.
6. Артефакти
Когнітивні карти, тактильні книги, сенсорні інсталяції, які поєднують фізичне та цифрове.
Індивідуальні навігаційні карти знань, створені за допомогою AI.
Цифрові архіви пам’яті, у які можна вживлюватися через віртуальний простір.
7. Архітектура приміщень
Бібліотека як хаб зустрічей, досвіду, гри: простори для тиші, для гри, для перформансів.
Біофілія і технології: живі стіни, нейропластичне планування, архітектура, яка змінюється відповідно до кількості людей, їхнього настрою.
Плавність і доступність: жодних бар’єрів, кожен простір — інклюзивний.
8. Абстракції
Бібліотекар як шаман нових знань: не просто провідник, а той, хто може об’єднати минуле, теперішнє й майбутнє.
Бібліотека як жива екосистема: вона реагує на настрій, потреби, мову і дії відвідувачів.
Пан бібліотекар і пані бібліотекарка майбутнього
Пан бібліотекар — витончений іроніст, що вміє синтезувати Данте з кіберпанком. Його голос спокійний, погляд уважний. У нього завжди є час.
Пані бібліотекарка — чарівна алхімік інформації, що трансформує сухі дані  в поетичні відкриття. Вона поєднує інтуїцію з аналітикою. Її усмішка — як знак запрошення в безпечний простір.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу