Поки ми наполегливо намагаємося трансформувати книгозбірні в публічні простори, так звані "треті місця", європейські бібліотеки почали посилювати традиційну функцію бібліотеки - підтримку та розвиток читання.
На полицях бібліотек Данії книжок поменшало. В той же час заходів з популяризації літератури стало значно більше. Про це йдеться в публікації на сторінках одного скандинавського бібліотечного журналу. Саме таким чином публічні бібліотеки забезпечують своє майбутнє в культурному ландшафті країни.
Бібліотеки організовують фестивалі, літературні виставки та популяризують літературу за допомогою перформативних ініціатив. Перформативність — це формат заходу, у якому освітній компонент виводиться з традиції «вчитель (той, що дає) — учень (той, що засвоює)», і де всі його учасники однаково включені в створювану ситуацію. Глядачі, які приходять подивитися перформанси, також є учасниками дійства, вони працюють через своє сприйняття. При цьому з’являється можливість отримати добрий привід для самокритичної рефлексії.
У партнерстві з освітніми установами, авторами і літературознавцями переосмислюється роль літератури в зміненому літературному циклі. «Сьогоднішні бібліотеки - це багато функцій і послуг, але спілкування з літературою є важливою складовою діяльності бібліотек, якщо вони хочуть зберегти свою актуальність», - такі висновки зроблені дослідниками з Ольборзького університету.
Покращена інфраструктура в бібліотечному світі сприяє тому, що все
більше книг циркулюють з бібліотеки до бібліотеки, а це означає що на
полицях стає набагато менше книг.
Статистика показує, що з 2000 року книжкові фонди в публічних бібліотеках Данії скоротилися на 44,6 відсотка. Але в новому, логічному обгрунтуванні бібліотек хороша література не пов'язана з кількістю книг, і дослідження дійсно вказує на те, що, незважаючи на масове звільнення фондів від книжок, загалом сьогодні в публічних бібліотеках Данії назв більше, ніж 4 роки тому. Зменшилася кількість примірників (копій).
Певний час, в період переходу від книгозбірні до публічного культурного простору, впровадження IT та оцифровки, бібліотеки перебували у невизначеному стані. Але сьогодні література повертається до саморозуміння бібліотеки з подвоєною силою, і спілкування з літературою є важливим елементом сенсу існування бібліотеки і переосмислення ролі бібліотеки як дому літератури.
Бібліотека - установа культури з найбільшим числом відвідувачів, але далеко не кожен приходить до неї за книжкою. Саме тому бібліотека повинна ще більше розширити свою літературну комунікацію і розглядати літературу в якості основи усієї її діяльності.
Данські колеги зауважують, що сьогодні вони працюють цілеспрямованіше з точки зору літературного просвітництва. Раніше просто намагалися схопити автора і поставити його на сцену, а тепер намагаються, щоб окрім класичного інтерв'ю на сцені завжди відбувалося ще кілька дій.
Ядром бібліотеки є література, але вони прагнуть знайти нові способи роботи з цим ядром, і саме тому в даний час спостерігається безліч експериментів в бібліотечному світі.
Предметом діяльності бібліотек вже не є просто «книга», але просвітництво, і тому заходи з популяризації включають в себе також інформацію поза рамками книги, наприклад літературознавчі дослідження, формати блогів і цифрову літературу.
Сьогодні потрібні бібліотеки, що надихають людей, а не представляють колекцію, що задовольняє конкретні потреби окремих громадян. І саме тут спілкування стає важливим, - підкреслюють данські бібліотекознавці. І додають, що раніше бібліотеки бачили користувача в якості клієнта з певними потребами, але виявилося, що ці потреби дуже гнучкі і сприйнятливі. Є користуачі зі сталими читацькими потребами, але частина користувачів бібліотеки дійсно воліють, щоб на них впливали.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.