Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

субота, 16 лютого 2013 р.

Про наші етичні принципи

Кодекс етики бібліотекаря, яким затверджено основні морально-етичні норми професійної бібліотечної діяльності, було прийнято  на конференції Української бібліотечної асоціації 30 травня 1996 р. Новий Кодекс етики ІФЛА для бібліотекарів та інших інформаційних працівників було прийнято у вересні минулого року.
Над удосконаленням Кодексу етики українського бібліотекаря уже почала  працювати робоча група УБА.
Спільні інтеграційні процеси, що відбуваються у взаємовідносинах різних країн, зростання міри соціальної відповідальності бібліотекаря вимагає не лише вивчення різних сфер прояву його соціальних відносин, але й вироблення  принципів, якими бібліотекарям слід керуватися у складних ситуаціях.
Керівні принципи  нагадуватимуть досвідченим бібліотекарям про їх професійні обов'язки, а молодим -  даватимуть установку на дотримання основних етичних норм.
Нині діючий кодекс етики українського бібліотекаря включає п'ятнадцять основних тез.
Я пропоную у довільній формі (не відшліфовані) 8 тез, що, на мою думку (з власних спостережень та досвіду також), розкривають найважливіші принципи  діяльності бібліотекаря в сучасних умовах

1. Ми забезпечуємо вільний та рівний для всіх доступ до джерел інформації, виявляємо повагу до кожної особистості незалежно від її статі, етнічної та політичної приналежності,  соціального стану, віросповідання, сексуальної орієнтації, фізичних можливостей і віку.

2. Ми впроваджуємо та розвиваємо  бібліотечні послуги для всіх  користувачів  у відповідності зі Статутом бібліотеки  та  метою, що лежить в основі її діяльності.
(академічні бібліотеки сприяють освітній та науковій діяльності, публічні - орієнтовані на задоволення суспільних потреб)

3. Ми постійно дбаємо про підвищення фахового рівня, професійної компетентності, надаємо взаємодопомогу, обмінюємося знаннями.
(ми маємо фахівців з різним рівнем знань. Тож товариські стосунки, наставництво, обмін знаннями сприятимуть покращанню рівня послуг для користувачів)

4. Ми самостійні і незалежні  по відношенню до постачальників товарів та послуг для бібліотеки.
  (ми не повинні піддаватися впливу компаній, що надають послуги.  Основний критерій - якість та корисність для користувача і бібліотеки)

  5. Ми поважаємо авторські права і діємо в рамках закону про авторські права.
(ми повинні знати положення закону, особливо в частині, що  стосується копіювання для приватного використання) 

 6. Ми дотримуємося принципів зовнішньої і внутрішньої свободи слова в питаннях, що стосуються нашої професійної діяльності.
(ми маємо право лобіювати  інтереси бібліотеки і користувачів,  піднімати перед владою і громадськістю конфліктні питання, що є наслідками  політичних рішень про бібліотеку).

7. Ми розмежовуємо особисті переконання і професійні обов'язки. Ми не допускаємо самоцензуру, цензуру та дискримінацію по відношенню до читання і формування фондів бібліотек.
(весь бібліотечний фонд має бути однаково доступний.  Якщо книга, до прикладу, ображає ваші  релігійні почуття, це не повинно визначати її місцезнаходження у бібліотеці).

8. Ми гарантуємо,  що  читання  та потреби в інформації користувачів а також інша особиста інформація є конфіденційною.


Чому Кодекс етичних принципів бібліотекаря є настільки важливим. В процесі нашої діяльності може виникати конфлікт з вищестоящими органами, від яких залежить наше фінансування. І може бути, що їх певні рішення вступатимуть у конфлікт з етичними принципами Кодексу. І саме в таких ситуаціях ми можемо сказати: "Я член УБА. Моя спільнота вважає...".

Залишайте, будь-ласка, свої пропозиції та доповнення до Кодексу етики  бібліотекаря в коментарях.

12 коментарів:

  1. Какой важный и нужный инструмент - этот кодекс!
    Библиотекари часто так беззащитны перед упреками и даже "репрессиями" с обеих сторон - и со стороны посетителей библиотеки, и, особенно, со стороны власть имущих...
    Седьмой пункт кажется мне очень интересным и сложным. Должны ли библиотекари руководить чтением, прививать вкус? "Включается" ли при этом наша личная цензура?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Одно время печаталось много материалов в отношении понятия "руководство чтением". "Водить рукой", то есть, диктовать, что читать. Не вяжется с принципом интеллектуальной свободы. Вот здесь мнения библиотековедов по этому поводу. А вот прививать вкус, рекомендовать лучшее, быть педагогами в чтении - конечно же. И здесь не личная цензура должна проявляться, а принцип отбора. Так думается))

      Видалити
  2. Дуже важлива 6-а позиція. Свобода слова. Бо ми постоянно мовчимо, боїмося піднімати гострі питання і проблеми перед районною владою.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Cвобода слова гарантується і Ст.34 Конституції України. Не бійтеся, з УБА не страшно )))

      Видалити
  3. Ольга, я считаю 5 пункт очень важным.
    К сожалению, мы еще ничего не знаем об авторском праве. Я думаю, всем знакома ситуация, когда ты несколько дней подбираешь фотографии, музыку, монтируешь видео, завешиваешь его на сайт и через пару недель получаешь уведомление о нарушении авторских прав.
    Как быть в таких случаях? Реально ли получить разрешение на использование музыку от больших иностранных компаний? Что грозит в случае несоблюдения этого закона?
    Спасибо.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Виктория, есть целые сайты, где выложена музыка, на которую не распространяются авторские права. У подкастеров это называется подсейфная музыка. Там можно выбрать что-то для своих презентаций. Точно такие же сайты есть и с фото. На самом ютьюбе, когда вы заливаете готовое видео или презентацию, есть возможность добаваить в онлайн-редакторе аудио из их библиотеки. Там выбор не такой большой, но есть разделение по жанрам (инструментал, рок, фолк и тд), можно даже не морочиться и выбрать трек сразу нужной длительности, чтоб его не резать... Выход всегда есть, и в большинстве случаев "гугл знает всё", то есть вы задаёте вопрос - запрос в поиске, и из вариантов ответов всегда можно найти приемелемый.

      Видалити
    2. Наталья, спасибо большое, всем полезно это знать.

      Видалити
    3. Большое Вам спасибо, Ольга и Наталья! Очень полезная информация.

      Видалити
  4. Питання діяльності бібліотек в правовому полі закону про авторське право неоднократно піднімалось у цьому блозі. Перегляньте ці публікації і перейдіть за посиланнями на законодавчі акти. Дозвіл на використання певних творів, чиєїсь інтелектуальної власності, що не вийшла з під дії звону про авторське право можна лише сплативши певну суму її власнику. У статтях видатків бюджету бібліотек така стаття не передбачена. Використовуйте музичні твори, що вийли з-під дії Закону про авторське право - 70 років по смерті автора.

    ВідповістиВидалити
  5. Олю, цю книгу бачили? Досвід колег може бути корисний (Ирина Трушина "Этика библиотекаря: моральный закон внутри нас" (М.: "Издательство ФАИР", 2008- 272 с.),

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую! Книги не маю. Читала лише публікації цієї авторки в фаховій періодиці. А де можна взяти? По МБА

      Видалити

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу