Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

неділя, 11 березня 2012 р.

Ремоделінг. Процес пішов!

    Зізнаюся, я не дуже полюбляю словечки іноземного походження, яких і так немало у нашому лексиконі. Але, що вдієш, - наслідки  процесу глобалізації. До того ж, заміняє складне словосполучення "реорганізація бібліотечного простору" і є значно ширшим поняттям.
До прикладу, ремоделінг часто застосовують у торгівельних закладах з метою не лише природньої необхідності збільшення власного прибутку, але й максимального переорієнтування діяльності відповідно потреб і інтересів клієнтів: по новому розміщується товар, розширюється асортимент продукції, покращується сервіс обслуговування. Дуже важливою складовою ремоделінгу є нова система навчання персоналу, орієнтація  його на індивідуальну допомогу кожному клієнту.
   Тема ремоделінгу сьогодні є дуже актуальною і для бібліотек. В наш час класичний набір бібліотечних послуг як і класична структура відділів вже не є достатнім фактором привабливості для потенційних користувачів та розвитку бібліотеки.
    Ми щороку звітуємось перед державою про кількість посадочних місць у бібліотеці, добре усвідомлюючи, що їх уже забагато для користувачів нашими традиційними читальними залами і замало, а то й взагалі відсутність для бажаючих покористуватися у бібліотеці Інтернетом, зустрітися  і обговорити якісь проблеми,  випити  чашку кави, стати слухачами якихось курсів, учасниками конкурсів, членами акторської трупи прибібліотечного театру, переглянути  з друзями фільм у кінозалі бібліотеки... Публічна бібліотека сьогодні має виступати в різних іпостасях, пропонуючи ті послуги, що в даний час цікаві нашим користувачам. І ці ролі періодично можуть змінюватися.  
     Що нам  заважає організувати бібліотечний театр, кінозал чи клуб любителів шахів при бібліотеці? Відсутність окремого приміщення, де не потрібно дотримуватися тиші?  Ось тут і постає питання ремоделінгу. 
     Однозначно, це складно не лише фізично. Набагато складніше психологічно. Нам дуже важко відійти від усталених норм, стереотипів, традицій. Непросто бути першопрохідцем, або експериментатором. Але саме до цього, до можливості надати у бібліотеках тисячі можливостей, прагнуть  кращі зарубіжні і вітчизняні бібліотеки.  Про вектори модифікації  Луганської обласної універсальної наукової  бібліотеки читайте тут.
 Отже, гостьовий допис (перший!) від директора ЦБС Деснянського району м. Києва Курило Тетяни Іванівни про ремоделінг  центральної районної бібліотеки та перші результати і висновки.


Ремоделінг у бібліотеці
З кожним роком бібліотекам стає все важче виборювати право надавати користувачеві першочергові інформаційні послуги в інформаційному суспільстві. Нові технології та мережа Інтернет стимулювали нетрадиційних провайдерів до проникнення на ринок інформаційних послуг, традиційно зайнятих бібліотеками.
Для того, щоб не втратити свої позиції, публічним бібліотекам необхідно розробляти нову концепцію в організації роботи відділів обслуговування, змінювати їх структуру.
В першу чергу це стосується читальних залів, фонди яких традиційно формувалися довідковою літературою, словниками, енциклопедіями, підручниками з різних предметів та ін.
Сьогодні читальні зали публічних бібліотек не користуються такою популярністю як, скажімо, у 80-ті та 90-ті роки і заповнюються не на „всі сто”.
Бібліотеки  ЦБС Деснянського району Києва завжди працюють для задоволення читацьких потреб та постійно вдосконалюють бібліотечні послуги, доступність до інформаційних ресурсів та планування комфортності приміщень.
Для того, щоб відповідати очікуванням наших користувачів, бібліотечні фахівці регулярно вивчають їхню думку та впроваджують зміни,  що, за їхніми відгуками, зроблять  бібліотеки найкращим місцем для задоволення  потреб у навчанні, самоосвіті, цікавому та змістовному проведенні дозвілля.

Так, у порядку експерименту, в одній із бібліотек ЦБС Деснянського району м.Києва, а саме у центральній бібліотеці №141 у лютому 2012 року проведено ремоделінг - зміну структури відділу обслуговування. Результатом змін стало злиття фондів абонементу, читальної зали та частини фонду відділу організації та використання книжкових фондів. Це дає користувачам можливість особисто ознайомитися та користуватися майже усім  бібліотечним фондом, що розташований в одній залі. Зручність пошуку необхідної літератури та інформації в концептуально новому відділі забезпечують чергові бібліотекарі.

Користувачі позитивно сприйняли ремоделінг. Спостереження за їх реакцією на проведені зміни в організації простору бібліотеки засвідчували вираз приємного здивування на їх обличчях. Новий формат відділу обслуговування включає:  зону відпочинку, дитячу зону, зону для роботи з літературою та іншими документами, що не видаються додому, зону використання комп'ютерної техніки та доступу до ресурсів мережі Інтернет, сектор періодичних видань,  конференц-залу.
У більшості випадків, коли мова йде про зміни, реорганізацію тощо, виникає питання коштів, що необхідні для вирішення поставлених завдань. І відразу відпадає бажання щось змінювати. Але інколи для того, щоб щось змінити, необхідно зовсім не багато: перебудувати свою свідомість та переконати у цьому колектив, зробити колег своїми однодумцями.


Директор  ЦБС Деснянського району м.Києва Курило Т.І.

4 коментарі:

  1. Молодцы, коллеги. И мы уже подумываем, как модифицировать пространство нашей библиотеки. А опыт коллег только подталкивает к этому. Одно беспокоит, может сократиться количество читателей за формулярами

    ВідповістиВидалити
  2. А як же "адвокація", "фандрейзінг", "IT-технології" та інші іноземні слова? Ремоделінг це зміна моделі. Сучасне суспільство настільки швидко змінюється, що бібліотекам просто необхідно транформуватися, щоб не "сісти в останній вагон".

    ВідповістиВидалити
  3. Мне, помнится, тоже очень резали слух слова фандрейзинг и паблик рилейшнз, когда впервые услыхала их на курсах в Лавре.У нас, конечно, может быть свое мнение и отношение к этому. но время диктует свое. Просмотрела по ссылке материал из опыта Луганска. У них это именуется векторы модификации. Ремодулинг все же лучше ))

    ВідповістиВидалити

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу