Економія, оптимізація, скорочення… Ми здригаємося
від цих слів… На чому економити, якщо фінансування лише на зарплату?
В умовах очікування невідворотних змін в мережі
публічних бібліотек не зайве звернутися до досвіду вирішення цієї проблеми у кращих
європейських країнах.
Економічна ситуація в муніципалітетах Фінляндії
викликала активні дискусії про можливість залучення до роботи в бібліотеках
волонтерів і таким чином зекономити бюджетні кошти.
Закон Фінляндії про Бібліотеки прописує, що всі муніципальні
бібліотеки мають бути забезпечені професійно підготовленими фахівцями, а також достатньою
кількістю іншого персоналу.
В Наказі по бібліотеках і в Керівництві по
забезпеченню якості бібліотечного обслуговування прописані детальніші
рекомендації щодо кількості та якості
персоналу в публічних бібліотеках. Окрім вимог до професійного рівня, що має
забезпечувати належний рівень бібліотечних послуг, прописано і особистісні якості,
що мають сприяти удосконаленню фаху для виконання нових завдань.
Плюси і мінуси
волонтерської роботи.
Думки були різні і часто кардинально протилежні. На
користь волонтерської роботи у бібліотеці віднесено участь спонсорів і всієї
громади у розробці та реалізації бібліотечних проектів, наприклад, в проведенні
творчих акцій, допомоги в ремонтних роботах, ін.. Заміна професіоналів
волонтерами як спосіб зекономити бюджетні кошти, без врахування якості та
змісту роботи бібліотеки, названо гіршим варіантом.
В результаті бібліотеки збільшили кількість
робочих годин, пропонуючи деякі послуги без персоналу (там, де повністю автоматизоване
обслуговування, користувачі можуть повернути бібліотечні документи в час, коли
персонал бібліотеки відсутній, через свій електронний читацький квиток, що
служить і ключем до дверей бібліотеки і до власного читацького формуляру).
В деяких бібліотеках робочий час продовжено за
допомоги волонтерів, що ще більше зближує бібліотеку з громадою.
Професійні
принципи
Найбільшим і, звичайно, найбільш виправданим
побоюванням бібліотечних спеціалістів у ставленні до волонтерів є те, що
будь-хто, без потрібних професійних навиків може зайняти в бібліотеці місце
професіонала, тим більше, працюючи безплатно. На додачу до зниження якості
обслуговування постають питання відповідальності, невизначеності у забезпеченні
безперервності бібліотечних послуг, застій в галузі, зниження позицій бібліотек
в інформаційному просторі.
Якщо відкинути крайнощі, то прийнятним вирішенням
проблеми є залучення волонтерів до виконання непрофесійних завдань. Бібліотеки повинні чітко визначити завдання, що можуть
бути виконані лише фахово підготовленим персоналом за умові зайнятості повний
робочий день. Якщо бібліотеки цього не зроблять з професійних причин, то це за
них зроблять політики з економічних причин.
Відсутність
єдиної позиції.
Профспілки бібліотечних спеціалістів дуже
розрізнені у Фінляндії. Бібліотекарі належать до різних профспілок через рівень
освіти і відомчого підпорядкування бібліотечних установ. Тому профспілки не
мають єдиної позиції щодо волонтерської роботи в бібліотеках.
Бібліотечна
асоціація Фінляндії заявила про свою позицію: "Професіонали здійснюють
бібліотечну роботу, а волонтери роблять внесок у відчуття спільноти у громади. Основні
послуги бібліотеки, що регулюються і гарантуються державою, не можуть
забезпечуватись волонтерською діяльністю».
Волонтерська допомога бібліотекам заохочується,
але управління, розвиток бібліотечної справи мають забезпечувати професіонали,
працюючи повний робочий день. А муніципалітети мають дотримуватися положень
бібліотечного законодавства.
Прошу
вибачення за відсутність посилань на джерела. Закинула текст в чернетки для
перекладу і опрацювання, а посилання не зберегла :(.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.