Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

понеділок, 10 грудня 2012 р.

Формування електронної бібліографічної бази даних. Питання статистики

    Кожного року перед початком зведення форм державної статистичної звітності 6-НК, що надходять від бібліотек, методисти впадають у стан глибокого неврозу. Може десь і є методисти (відгукніться!), які спокійно ставляться до позицій статзвітності, передбачених цією формою, я ж кожного разу обурююся і сподіваюся, що здоровий глузд переможе і, нарешті, з'явиться нова обіцяна форма. 
    Особливо багато непорозумінь викликають формулювання у ІV розділі форми "Інформаційне обслуговування". Зокрема: Загальна кількість користувачів (усього осіб) та з них індивідуальних.  Ми можемо лише здогадуватись, що за першою позицією мають відображатись показники кількості абонентів групової та індивідуальної інформації. А за другою - лише кількість абонентів індивідуальної інформації. Але абонент  групової інформації - це колектив, група людей. Тоді чому ми кожну одиницю (абонента групової інформації) маємо показувати  в особах? Нам це ніхто не пояснює. 
    Також у  розділі 4 форми 6-НК ми маємо показати обсяг власних електронних баз даних  (тис. записів) та з них записів у електронному каталозі.  В інструкції до заповнення цього розділу дуже "мудро пояснюється": 7.1. У графі 1 відображається обсяг електронних баз даних, створених бібліотекою у тисячах записів, з одним десятковим знаком, з них у графі 2 – кількість тисяч записів у електронному каталозі. Тут ніби  зрозуміло  - до електронних баз  даних відносяться:
-бібліографічні БД, включаючи ЕК
- повнотекстові БД 
- інші БД (реферативні, фактографічні) Але, обсяг яких власних електронних записів ми маємо показувати?: якщо усіх записів, що були створені та введені в ЕК станом на 1.01...... то це просто відслідковується за системним номером останнього в звітному періоді бібліографічного запису, введеного  в електронний каталог. Чи наявних? Адже із списанням останнього примірника назви запис на цей документ вилучається з е-каталогу. Вилучаються і записи на статті із періодичних видань, коли останні списуються із фонду бібліотеки. Про це інструкція до форми мовчить.
     Електронні каталоги ЦБС Києва формуються із власних бібліографічних записів (на ретрофонд і аналітика) та запозичених (зконвертованих записів на книги, що надходять у бібліотеки Києва з 1992 року, з електронних каталогів Публічної бібліотеки імені Лесі Українки та ЦМБ ім. Т.Г.Шевченка для дітей). 
    Статистичні дані про діяльність бібліотек з формування електронних бібліографічних баз даних  має включати ще й показники обсягу: 
відредагованих записів, 
виключених/списаних записів
представлених в Інтернет (доступ до ЕК на сайті бібліотеки). 

Вже із самих перших днів затвердження цієї форми стат. звітності було зрозуміло, що вона, м'яко кажучи, є непрофесійною і не відображає діяльність публічної бібліотеки в сучасних умовах. Чекаємо 4 роки її удосконалення. Знову риторичне запитання: скільки ж бо ще чекати?

4 коментарі:

  1. Влучно про видалені записи! А як обліковувати редагування каталогу? - адже просте написання-стирання символу вже дасть одиницю?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Один зайвий, чи недоданий символ у полях запису, звичайно ж, відбивається не результативності пошуку. І таких граматичних ляпів у записах вистачає. Але, окрім цього, редактор дивиться, чи дотримано правил складання предметної рубрики та підтем (підполів)запису. Відповідно - вносить корективи. Моя колега і я (коли маю трохи часу) вводимо аналітику фахової періодики. Найчастіше граматичні помилки у записах виявляються нами при здійсненні пошуку в ЕК. Для того, щоб відредагувати - занотовуємо сист. номери записів, входимо в каталогізацію, вводимо сист. номер запису, що потребує редагування, вносимо поправку, відправляємо на сервер. Ось вам і один символ.

      Видалити
    2. Ні, я про можливе недобросовісне накручування статистики редагування - відкрив, ввів, видалив, зберіг, +1 для звіту. Припускає, що повинна існувати якась приблизно стала величина помилок з тенденцією до зниження (люди вчаться). Але величина помилок може також коливатися і залежно від фонду. З одного боку - звісно ж потрібно враховувати процес редагування, з іншого - як оберегтися від маніпуляцій?

      Видалити
    3. Маємо плинність кадрів. Приходить новачок - все спочатку. А ще ж і різний інтелектуального рівень. А щодо маніпуляцій... "В этом мире неважно, сколько вы сделали. Самое главное - суметь убедить людей, что вы сделали много".@Артур Конан Дойль )))

      Видалити

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу