Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

пʼятницю, 27 серпня 2010 р.

Роль української публічної бібліотеки

У лютому цього року в рамках програми "Бібліоміст" для методистів бібліотек був проведений триденний семінар з участю Ненсі Девенпорт (Публічна бібліотека м. Вашингтон (округ Колумбія), складовою якого була дискусія на тему визначення основних функцій публічної бібліотеки. Нижче подаю перелік ролей публічної бібліотеки, визначений Асоціацією Публічних Бібліотек Американської Бібліотечної Асоціації.

Модель планування Планування результатів, розроблена Асоціацією Публічних Бібліотек, використовує підхід, який можна назвати «реагуванням на потреби», а також приділяє особливу увагу виділенню фінансових ресурсів для підтримки запланованих завдань. "Реагування на потреби" використовують з метою формулювання ролей бібліотеки. Цей перелік не є рекомендацією того, якою має бути кожна публічна бібліотека, але є загальноприйнятим переліком перевірених часом ролей, з яких кожна публічна бібліотека може вибрати роль для себе.
Оскільки цей перелік був розроблений Асоціацією Публічних Бібліотек Американської Бібліотечної Асоціації, він містить ролі що, передусім, притаманні публічним бібліотекам США. Усі ці ролі пропонуються як основа для дискусії з метою розробки переліку ролей, притаманних для бібліотек України.
1) Інформування громадськості про місцеві, державні та міжнародні справи:
Громадяни отримують інформацію, необхідну для підтримки та розвитку демократії, для виконання їхніх громадянських обов'язків на місцевому та державному рівні, а також для участі у прийнятті рішень на місцевому рівні.
2) Створення успішних підприємств - Бізнес підприємств, неприбуткових організацій та допомога у кар'єрному розвитку:
Це задоволення потреб, що стосуються бізнесу, кар'єри, роботи, підприємництва, матеріального забезпечення та працевлаштування. Бібліотека надає експертну особисту допомогу, спеціалізовані електронні та друковані ресурси, а також послуги, що є цікавими для бізнес-громади, інвесторів, а також тих, хто шукає роботу або займається кар'єрою. Значний обсяг бібліотечної інформації користувачі можуть отримати дистанційно.
3) Культурне розмаїття - Поінформованість з питань культури: Це задоволення бажання громадян зрозуміти свою культурну спадщину. Бібліотека пропонує велику кількість матеріалів та ресурсів у різних форматах, програми та стенди, що відображають надбання у галузі культури. Співробітники знають декілька мов.
4) Зв'язок зі світом через Інтернет - доступ громадськості до мережі Інтернет:
Громадяни отримують високошвидкісний доступ до цифрового світу та якомога більшу свободу у використанні цього доступу з метою забезпечення можливості кожному скористатися все зростаючими ресурсами та послугами, що пропонує Інтернет.
5) Виховання нових читачів — Виховання грамотності: Діти дошкільного віку мають можливість брати участь у програмах та користуватися послугами, розробленими для того, щоб вони були підготовленими до школи і були готові навчатися читати, писати та сприймати інформацію на слух.
6) Знайдіть своє коріння - Місцева історія та генеалогія: Це задоволення бажання громадян знати та розуміти особисту або громадську спадщину. Бібліотека надає доступ до великої колекції матеріалів з генеалогії та доступ до Інтернет ресурсів, інформації щодо місцевої історії та відповідних архівних матеріалів. Співробітники бібліотеки мають спеціалізовані навички для проведення таких досліджень.
7) Творчість - Створювати контент та ділитися ним з іншими: Громадяни користуються послугами та можуть отримати підтримку для самовираження шляхом створення оригінального друкованого, відео, аудіо або візуального контенту у реальному або віртуальному світі.
8) Швидкі факти - Довідки для кожного: Бібліотека допомагає задовольняти потреби у пошуку відповідей на широке коло запитань, що мають відношення до школи, роботи та особистого життя. Друковані, не друковані та електронні матеріали дають інформацію з широкого кола тем і бібліотекарі мають необхідні навички та ресурси для ефективного пошуку інформації.
9) Довідайся про свою громаду - Ресурси та послуги громади: Це задоволення інформаційних потреб, що мають відношення до послуг громадських організацій та місцевих органів влади. Бібліотека встановлює постійні зв’язки з цими організаціями та органами влади, веде базу даних їх послуг. Бібліотека надає зручний та конфіденційний доступ до цієї інформації.
10) Вчимо читати та писати - Грамотність дорослих, підлітків та сімей: Це задоволення потреби читати та виконувати інші суттєві щоденні завдання. Бібліотека пропонує приміщення, спеціалізовані матеріали та підготовлених інструкторів, щоб допомогти людям досягти своєї особистої мети по підвищенню грамотності та допомогти їм гідно виконувати свої обов'язки батьків, громадян та працівників.
11) Зроби кар'єру - Розвиток професійних навичок та кар'єри: Дорослі та підлітки отримують навички та ресурси, що допоможуть їм визначити можливості розвитку кар'єри, що відповідають їх особистим сильним сторонам та інтересам.
12) Робити поінформовані рішення - Охорона здоров'я, добробут та інші життєві рішення: Це задоволення потреб в інформації, що є необхідною для прийняття інформованих споживчих рішень, що допомагає людям бути більш впевненими в собі. Бібліотека надає відповідні спеціалізовані друковані та електронні ресурси, включаючи брошури та програми з питань прав споживачів, що необхідні користувачам для визначення та аналізу ризиків, вигоди та альтернативи перед тим як приймати рішення, що матиме вплив на їх життя.
13) Задовольнити цікавість - Навчання протягом життя: Це задоволення бажання людей всіх вікових категорій розвиватися. Бібліотека пропонує велику колекцію матеріалів у різних форматах з широкого кола тем, що цікаві користувачам, створює інструменти пошуку та інші засоби для отримання інформації з відповідної тематики.
14) Стимуляція уяви - Читання, перегляд, прослуховування задля відпочинку:
Це допоможе задовольнити потреби користувачів, які шукають інформацію про популярні культурні і соціальні напрямки розвитку та книжки для читання з метою відпочинку. Бібліотека пропонує достатню кількість нових надходжень, що користуються попитом населення. Формування фонду залежить від попиту читачів, а запити на необхідні матеріали оперативно задовольняються. Програми включають обговорення прочитаного та допомогу у виборі інформації задля задоволення інтересів.
15) Успіхи в школі - Допомога у підготовці домашніх завдань: Бібліотека допомагає студентам, які навчаються в учбових закладах або вдома. Бібліотека пропонує інформаційні ресурси, особисту допомогу та комп'ютерну техніку. Оснащення бібліотеки сприяє процесу навчання, а заходи та фонди відповідають учбовим програмам. Для дистанційного навчання пропонується Інтернет.
16) Як знайти, оцінити та використати інформацію - інформаційна грамотність:
Це задоволення потреби у розвитку навичок пошуку, оцінки та ефективного використання інформації. Бібліотека пропонує допомогу у розвитку навичок оперативного пошуку, оцінки та використання всіх типів інформаційних ресурсів. Інформація пропонується у різних форматах.
17) Відвідуйте бібліотеку з комфортом - Фізичні та віртуальні місця:
Це задоволення потреби людей зустрічатися та спілкуватися з іншими членами громади, брати участь у публічних дискусіях з питань, що стосуються життя громади, або просто тихо посидіти за читанням книги. Бібліотека пропонує публічне місце для зустрічей, технічне забезпечення масових заходів.
18) Вітаємо у Сполучених Штатах - Послуги для нових іммігрантів:
Нові іммігранти мають змогу отримати інформацію про громадянство, послуги з навчання англійської мови, працевлаштування, інформацію про навчання у публічних школах, здоров'я та безпеку, соціальні послуги та іншу інформацію, необхідну для успішного життя в США.

Ненсі Девенпорт. Лютий, 2010 року

1 коментар:

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу