Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

суботу, 29 грудня 2012 р.

Про найважливіше

Смайл время нового года     На порозі 2013 рік. Вважайте символічним, що допис про найважливіше є 13-им у цьому місяці і останнім у цьому році. А найважливішим у бібліотечній справі я  вважаю людський фактор, себто нас, бібліотекарів. Отже, ще одна, заключна в цьому році методична "проповідь" .

     Написати цей допис мене спонукає ще й досі неоднозначне ставлення деяких колег до необхідності освоєння та впровадження у свою діяльність нових комп'ютерних та Інтернет-технологій.  Наведу декілька прикладів. Нещодавно мої рекомендації з активізації діяльності по рекламі бібліотечних послуг в соціальних мережах  перед колективом однієї з  ЦБС  були категорично не сприйняті керівником однієї з київських бібліотек для дітей. Її аргументи полягали в наступному: Фейсбук и Вконтакте незабаром закриють. І що тоді? А наступний аргумент: якщо бібліотека має гарний сайт, то віртуальні відвідувачі самі його знайдуть. Інший приклад, коли деякі з працівників усю відповідальність за  впровадження нових технологій у своєму відділі повністю перекладають  на  відділ автоматизації. 
     Спробуйте вивчити оголошення про вакансії у м. Києві. Чи є пристойні пропозиції, де б до кандидатів були відсутні вимоги  HTML навичок, знання скриптових мов, володіння навичками  просування  послуг і ресурсів в онлайн-середовищі, базові знання для вирішення основних проблем, що трапляються з комп'ютером чи принтером? 
     Отже, про нашу здатність змінюватись. Населення, на податки якого існують бібліотеки, швидко змінюється, як і технології для їх обслуговуання. Зміни мають розглядатися із захопленням, як позитивний момент. Ми не повинні їх боятися.  Понад усе ми повинні боятися виглядати в очах наших користувачів як архаїчна "допотопна" установа.
    Ми  маємо почувати себе  в онлайн-середовищі як риба у водіБібліотекарі повинні вміти користуватися пошуковими системами, знаходити  якісні Інтернет-ресурси, створювати електронні скриньки для користувачів і навчати їх  основам роботи в Інтернеті.  Ми повинні знати, як усунути для користувача проблему доступу до  онлайнових ресурсів, принаймні,  з'ясувати, з чим пов'язана проблема. Дуже важливим для бібліотекаря є знання сервісів Інтернету. Без цього не може повною мірою реалізовуватись довідкова функція бібліотеки. З поширенням дистанційного навчання та обслуговування ми маємо вміти надавати бібліотечні послуги в онлайн-середовищі. Це  консультування, віртуальні довідки, посилання, інструкції до використання ресурсів бібліотеки і т.п.
Знання комп'ютерної та мультимедійної техніки. До прикладу, у вас застряв у принтері папір. Що ви робите? Ви безпорадні? Телефонуєте у відділ автоматизації? А якщо ваша бібліотека територіально віддалена від цього відділу? Бібліотекарі повинні вміти обходитися з технікою, дізнаватися, які проблеми зазвичай з'являються для того, щоб при необхідності усунути їх. Ми маємо володіти здатністю легко освоювати нові технології. Так,  технології настільки швидко розвиваються, що у мене також періодично виникають приливи паніки. Хто навчить нас користуватися придбаним для бібліотеки покетбуком чи відеокамерою? Ми самі. Все просто. Беремо у руки інструкцію, або шукаємо в Мережі відеоурок. Ми повинні постійно навчатися, щоб дізнаватися про нові технології, і без необхідності не  звертатися за допомогою.
   
Ми маємо йти в ногу з новими ідеями в галузі технологій і бібліотечної справи. Декілька років тому ми
і не чули про блоги, а наразі вони є ще одним інструментом в нашій боротьбі за увагу читачів.
    
Навички  проектної діяльності.  Це, безперечно,  дуже важдиво. Коли з'являється нова ідея - повинна бути розроблена дорожня карта для її реалізації.  Важливо також вміти ставити завдання перед колегами і організувати роботу  в команді. Крім цього, вміти  вести розмову і працювати з людьми з інших сфер діяльності (партнерами).
     Вміння оцінювати рівень
бібліотечного обслуговування.  В одному з дописів Майкл Стівенс сказав, що є дуже багато маленьких речей, які ми можемо зробити, щоб поліпшити бібліотечні послуги. Першим кроком має бути переосмислення діяльності. Питання  не в тому, чому ми це робимо саме так, а в тому, що це дасть відвідувачам. Вміння оцінювати потреби усіх груп користувачів. Ми не можемо орієнтуватися на потреби однієї групи і ігнорувати той факт, що зміни, які принесуть користь одній групі, не підуть на користь іншій.  «Зацікавлені групи» це не лише користувачі, але й персонал бібліотеки, IT-працівники. 
    Ми повинні вивчати нові технології, порівнювати їх і визначати, чи дійсно та чи інша технологія потрібна для застосування у бібліотеці. Чи це покращить якість наших послуг. Свого роду виявляти прагматизм по відношенню до нових технологій. До прикладу, застосування вікі на сайті. Але ж  не  тому, що це буде виглядати круто в очах колег із інших бібліотек.
Вміння поширювати бібліотечні ідеї та послуги і як це прийнято в багатьох європейських бібліотеках - продавати їх.  Доречно тут згадати  колег  із м. Бар Вінницької області. 
Вже після закінчення мікропроекту, і надалі співпрацюючи з УФСІ, Барська бібліотека проводила семінари для делегацій Молдовського та Таджицького фондів соціальних інвестицій, під час яких ділилася досвідом, отриманим від впровадження мікропроекту, зокрема, щодо переваг використання такого інструменту, як „Фонд соціальних інвестицій” в Україні та вигоди, отримані від співпраці з УФСІ. Агенція по впровадженню мікропроекту по Барській бібліотеці - це надзвичайно дієвий партнер, який своїм прикладом демонструє, що під лежачий камінь вода не тече і що той, хто хоче - шукає (і знаходить) шляхи, а хто не хоче - той завжди знайде перепони... Звідси
 Шановні колеги. З початком перереєстрації користувачів не забудьте внести у базу персональних даних користувачів адреси їх електронних скриньок. Це допоможе вам  відшукати їх у соціальних мережах і запросити приєднатися до сторінки вашої бібліотеки.  Якщо ж вони ще не зареєстровані у мережі Фейсбук - Фейсбук сам подбає про це, варто лише внести e-адресу користувача у свої контакти. А далі все залежатиме від вашої активності і креативності. Успіхів і такий календарик у подарунок від  Інтернет-центру Публічної бібліотеки імені Лесі Українки. З Новим роком!
 Якщо вам цікаві публікації цього блогу  -  приєднуйтеся до прихильників блогу у правій боковій колонці блогу (сайдбарі).

12 коментарів:

  1. Олєчко, яка ж ви розумниця! Підписуюсь під кожним словом! І хоч ваша "методична проповідь" написана в класичному методичному форматі: ми повинні, ви повинні - це саме той випадок, коли ми дійсно ПОВИННІ - відпрацювати гроші, витрачені на нас суспільством, змінитися, або померти. Шкода, що ще так багато колег цього не розуміють. З наступаючим Вас! І нехай в наступному році Вас оточують новатори-однодумці :)!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую. Так, я все ж таки частіше вживаю слово "ми маємо...". Але воно ніби особливо не напружує, ніби проблема ще не зовсім над головою. А "повинні" - це вже на порі, це вже сьогодні, бо завтра запізно. Якось так )) Дякую, пані Ларисо! Вас і Ваш чудовий колектив з Новим роком! Хай здійснюються усі ваші найсміливіші задумки і плани!

      Видалити
  2. Прийміть вітання та найщиріші побажання із Новим роком від колективу Житомирської обласної бібліотеки для дітей! Здоров'я, радості, добра, тепла ... загалом, всього того, що робить людей щасливими, а їх життя прекрасним!!!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую дуже! Навзаєм! Недавно cлухала по радіо інтерв'ю очільників вашої бібліотеки. Ви молодці. Так тримати і в наступному році! Здоров'я, натхнення, успіхів!

      Видалити
  3. С Новым годом, с новым счастьем!
    Новогоднего настроения и исполнения желаний.

    Говорят, под Новый год,
    Что ни пожелается,
    Всё всегда произойдет,
    Всё всегда сбывается.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. С Новым годом! Медведь-краевед, ведь правильно говорят! Надо только очень хотеть и хоть самую малость продвигаться к своей мечте. Спасибо огромное! Вдохновения и успехов в Новом году!

      Видалити
  4. С Новым Годом, Ольга!
    Пусть змейка Вас совсем не жалит и не сжимает слишком сильно!
    Пусть Новый год подарки дарит и радости даёт обильно!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибо, Люба! )))

      Дай Боже Вам любові і тепла,
      Добра в сім’ї і затишку в оселі,
      Щоб щастя світла музика текла
      В різдвяні свята, щедрі і веселі!
      Хай здійснює бажання рік Новий,
      І хай бібліотека процвітає,
      Із святом нових задумів і мрій
      Я вас сердечно й радісно вітаю!
      З Новим роком!

      Видалити
  5. Любо моя, пані Ольго, щиро вітаю Вас із Новим Роком!
    Нехай 2013 принесе Вам душевний спокій, родинне благополуччя, щастя і здоров"я. Всі проблеми, неспокій, негаразди потрібно залишити десь там, у даааалекому 2012)
    Ви дуже щира,добра, розсудлива, мудра жінка. Ви - відмінний методист! На всі 102% я приєднуюсь до Вашої "проповіді" - як хочеться, аби колеги нас почули!
    Гарний та веселих свят Вам!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Щиро дякую, Танечко! І у вас, і у нас хай все буде гаразд! :)) Бажаю тобі, аби твій оптимізм і позитивна енергія, якими ти щедро ділися з нами, ніколи не вичерпувались. Здоров'я і натхнення!

      Видалити
  6. Дорога Ольга Іванівна!
    Вітаю Вас з Новим роком!
    Зичу Вам здоров’я і наснаги у всіх Ваших починаннях.
    Дуже рада знайомству з Вами – Ви підтримали мене в відповідальний для мене період – коли я тільки-но відкрила сайт в своїй бібліотеці.
    Я бачу – Ви слідкуєте за ним.
    Кожного дня захожу на Ваш сайт – хочу вдосконалюватися та покращувати свою бібліотеку.
    До нових спілкувань!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дуже дякую Вам за вітання! Ви молодці. За блогом бібліотеки слідкую. Правда, не завжди є час прокоментувати. Коли є бажання - обов'язково все вдається! І ваш колектив з Новим роком та Різдвом Христовим!

      Видалити

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу