Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

вівторок, 27 грудня 2011 р.

Тернопільський "Бібліофест"

     16 грудня, напередодні дня Святого Миколая, у Тернополі відбувся перший в Україні "Бібліофест". Це свого роду звіт перед населенням про роботу бібліотек. Кожна із 12-ти книгозбірень представила свої стенди, де висвітлювалися найцікавіші моменти бібліотечного життя. Детальніше про "Бібліофест" прочитайте ось тут.
     Бібліотека №2 для дорослих, якою завідує  блогер Надія Качуровська, представила на фестивалі прекрасну виставку "Різдвяна чудасія". І мені  дуже приємно, що  у Тернополі працюють такі творчі і активні бібліотекарі.  
  

неділя, 25 грудня 2011 р.

Рука, що подає, хай не збідніє

Як повідомляє джерело, у листопаді в Москві за ініціативи замісника міського Голови  пройшла незвичайна акція "Читайте книги! Зробіть багатшим свій світ!".  Це була спільна акція управлінь соціального захисту населення, культури, ЗМІ  та  Комітету зв'язків з громадськістю.
У бібліотеках Москви відбулися майстер-класи, літературні та художні конкурси, літературні читання та зустрічі з письменниками. В ці дні бібліотеки отримали багато книг від місцевих письменників, від мешканців міста.
Гарна ініціатива. Зацікавила мене організація у приміщеннях книжкових магазинів  спеціальних  кіосків, куди кожен бажаючий може передати для бібліотеки свій благодійний внесок книгою.
Чому б і нам не спробувати. Хай це буде коробка з отвором для  опускання туди книги. На коробці - звернення до благодійників. Ось таке, до прикладу.
Однозначно, це не вирішить нашу проблему. Адже ми маємо комплектувати фонд тими матеріалами, що їх потребують користувачі. У кожній київській бібліотеці уже до неможливого розпухли картотеки затребуваної читачами літератури. Але, можливо, хоч якусь долю потрібного вдасться отримати.

четвер, 22 грудня 2011 р.

Готуємо Положення про обробку персональних даних користувачів

     Закон діє, Закон потрібно виконувати. Однозначно, потрібно подати заяви на реєстрацію  баз персональних даних  працівників та користувачів до  Державної служби з питань захисту персональних баз даних.

    Поки бібліотеки в очікуванні роз'яснень, ознайомимось за рекомендацією на блозі УБА  із публікацією в газеті "Дзеркало Тижня" та  вивчимо досвід російських колег.  Для них це вже пройдений етап. Адже Федеральний закон "О персональных данных" (№152-ФЗ) був прийнятий ще 27 липня 2006 року. Рекомендую ознайомитись із матеріалом на сторінках  фахового журналу:  Стасюлевич, О. Закон о персональных данных: знать, чтобы соблюдать / Ольга Стасюлевич, Максим Куделя // Библиотека. - 2009. - № 1. - С. 9-15.
     Роcійські бібліотеки розробили та затвердили Положення  про обробку персональних даних.
Цей документ є одним з найважливіших серед організаційно-розпорядчих документів в галузі обробки персональних даних. Положення не повинно створюватися для галочки, документ повинен бути продуманий і осмислений.
  Чому  положення є дуже важливим документом? Передусім тому,  що у ньому визначаються цілі, способи, склад персональних даних, необхідність наявності умови конфіденційності в договорах з третіми особами. Крім того визначаються випадки, коли обробка може вестися тільки за згодою суб'єкта й випадки, коли згода не є обов'язковою. До того ж, положення ознайомлює і співробітників  і користувачів   із порядком обробки їх персональних даних. 
Приведу зразки положень.
 У цьому положенні  крім принципів, умов обробки персональних даних, прав читачів і т.п. приводяться ще й зразки  формулярів читачів, карток реєстрації читачів та форма письмової згоди користувачів на обробку їх персональних даних:
Я, (Прізвище, Ім'я, По батькові)
Паспорт (серія, номер)
Ким, коли виданий
Адреса постійної реєстрації
підтверджую, що я ознайомлений і повністю згоден з умовами надання мені бібліотечних послугвідповідно до «Правил користування  Бібліотекою». Я згоден з тим, що Бібліотека може відмовити мені в обслуговуванні в разі їх порушення. Також даю свою згоду на обробку моїх персональних даних, зазначених у цій реєстраційній картці, а так само фотографії   відповідно до «Положення про обробку персональних даних користувачів  бібліотеки».
Дана згода діє до моменту моєї  прямої  відмови від користування послугами бібліотеки, вираженої мною особисто в усній чи письмовій формі, або до закінчення дворічного терміну з моменту останнього уточнення моїх даних (перереєстрації).

 ________        ______________ ( ______________________ )
     Дата                    Підпис             ( Розшифровка  підпису )
 У цьому положенні  додається зразок журналу обліку передачі персональних даних користувачів та зразок оформлення акту  про знищення  персональних даних користувачів бібліотеки.
У цьому проекті  Положення про обробку персональних даних  передбачається ще й письмове підтвердження працівниками бібліотеки того, що вони попереджені про відповідальність за розголошення персональних даних читачів.
В кінці положення прописуєься його узгодженість з юристом управління культури.

понеділок, 19 грудня 2011 р.

Про стимули для блогера, або передноворічне дружелюбно-вдячне

     Що потрібно людині, яка прагне поправити здоров'я? Звичайно, позитивні емоції. Що потрібно блогеру для стимуляції ведення блогу? Звичайно, підтвердження того, що блог читають і що він потрібен.
Мотивація для ведення блогу в мене одна: оперативно поділитися з колегами інформацією про те, що  сьогодні актуально і що хвилює, і що має практичну цінність для нашої діяльності. 
Але наразі  мені  дуже потрібні і стимули для продовження ведення блогу. Отже, спробую їх зібрати докупи. 
Стимул кількісний:
Однозначно, статистика відвідуваності. Такі показники переглядів блогу, що спостерігаються останніми днями, мене стимулюють!

субота, 17 грудня 2011 р.

Різдвяні бібліотечні забавки

     Вже зовсім недовго залишилось до Різдва. З цим святом у нас асоціюється особливий настрій і сподівання на краще.  В традиції багатьох народів існує не тільки Великодній, але й Різдвяний кошик.  Після закінчення святкового Богослужіння у церквах та соборах, церковні півчі зупинялися перед воротами кожного будинку і вітали жителів з великим святом. З собою вони носили кошики, куди населення складало свої пожертви, хто що міг - солодощі, одяг, продукти.  Такими символічними корзинками у багатьох країнах сьогодні прийнято прикрашати різдвяну ялинку. Подивіться, як легко можна виготовити такі кошики-сердечка. Звідси

четвер, 15 грудня 2011 р.

Місцева бібліотека - громадянам

    Поки Україна лише на шляху до електронного самоврядування:  створення електронних робочих місць для службовців, відкриття точок доступу до мережі Інтернет (і, відповідно, до міських баз даних) на базах бібліотек, європейські публічні бібліотеки вже щосили пропонують громадянам свою допомогу у використанні багатьох можливостей для самообслуговування оn-line.
   Сайт однієї з бібліотек Данії  повідомляє:
Чи знаєте ви, що у бібліотеках є співробітники зі спеціальною підготовкою для надання консультаційної допомоги і сприянню електронному самообслуговуванню.   
Принесіть свій NemID ( прим.: наш ідентифікаційний код) і отримайте допомогу:
ПОДАТОК - Перевірте ваш річний звіт, внесіть зміни в попередні дані про ваші прибутки і розрахуйте податки. 
ФОРМИ - Отримайте інструкції та консультування щодо заповнення он-лайнових форм. Перевірте реєстраційну форму вашої дитини у дитячому садку. Перегляньте лист, розрахунок послуг, внесіть зміни щодо освітніх послуг для вашої дитини.
МЕДИЧНЕ  СТРАХУВАННЯ - Замовте нову карту здоров'я чи синю карту. Ви можете змінити лікаря чи страхову групу.
Якщо у вас нема NemID, ми допоможемо його отримати.
У нас ви також зможете отримати батареї для слухових апаратів.
Ми зможемо допомогти вам у вирішенні багатьох проблем. Якщо не впевнені, що ми зможемо допомогти вам, зателефонуйте і запитайте.  
  В якому випадку ви маєте звернутись безпосередньо у мерію?
Ми не видаємо паспорти і права водіїв. Ми не приймаємо рішення. Наше основне завдання - допомогти вам використати багато можливостей для отримання адміністративних  послуг  оn-line.
 А ось найсвіжіші новини по темі з Миколаєва. І на нашій вулиці буде свято!

вівторок, 13 грудня 2011 р.

Сайт чи блог?

    До блогів ставлення неоднозначне. Дехто з колег своє несприйняття блогів аргументує передусім тим, що бібліотека повинна мати гарний офіційний сайт (і я з цим погоджуюсь), а блог - то забавки. Якщо комусь подобається - хай пограються, поки не надоїсть (а з цим не погоджуюсь). 
     Спробуємо  все ж таки розібратися, у чому переваги блогу.  По-перше,  він також є сайтом, на якому зберігається безліч коротких статей. Статтям присвоюються мітки (ключові слова), навігація по ньому можлива, окрім іншого, за допомогою хмарки тегів. Слідкувати за появою нових матеріалів можна за допомогою RSS.  Це основні ознаки блога, хоча, звичайно, є й інші.
    Окрім сайту ЦБС кожна передова бібліотека мріє мати власний сайт або блог. Причин для цього багато. Які ж переваги блогу над сайтом?
     1. Зручна і проста в користуванні структура.  Користувачі Інтернету добре знайомі з блогами, з їх структурою і навігацією.  З тих 30 секунд, що вони проводять на блозі, всього лише одна піде на вивчення інтерфейсу.
     2. Розміщенням сайтів (хостингом) займаються багато компаній. Зазвичай хостинг ділять на платний і безоплатний. Як правило, послуга безкоштовного хостингу супроводжується розміщенням компанією-хостером реклами на вашому сайті. Розмістити сайт на платному хостингу - це отримати кілька гігабайт дискового простору, домен другого рівня (наприклад, example.ru), десяток поштових скриньок і цілодобову технічну підтримку.

неділя, 11 грудня 2011 р.

Про фізичне, віртуальне та статистичну звітність

   Ще понад три тижні до початку зведення форм державної статистичної звітності 6-НК, а методист уже в "передчутті" цього періоду і в думках, що не все в цих формах ми можемо показати, не все можемо  донести. Всі ми знаємо, що форми державної статистичної звітності включають графу кількості  фізичної присутності друкованих та електронних документів у фонді бібліотеки та відповідно графу видачі цих документів. Якщо у фонді публічної бібліотеки відсутні електронні документи - то і їх видачі, відповідно, бути не може. Але сьогодні, в умовах  неналежного фінансування бібліотек на придбання необхідних   документів  ми все частіше задовольняємо інформаційні потреби  наших користувачів через Інтернет, віртуальною заміною цих документів, які фізично присутні у фонді іншої бібліотеки, але не нашої. Яким чином показники "видачі" таких віртуальних документів відобразити у формах державної статистичної звітності? 

четвер, 8 грудня 2011 р.

Де святкувати Новий рік? Звичайно, у бібліотеці

Коротенько про  переваги святкування Нового року у бібліотеці. Їх ви зможете використати для реклами новорічних бібліотечних заходів.
Отже, для дітей свято у бібліотеці цікаве  тим, що вони зможуть самі в ньому брати участь, а не тільки бути присутнім в якості глядачів, як на новорічній театральній виставі. Адже для них - інтелектуальні і рухливі ігри, вікторини і "освітні" програми.   Діти дізнаються про традиції святкування Нового року, коли і хто придумав це свято, чому ми прикрашаємо ялинку і звідки взялися Дід Мороз і Снігуронька. Батьки, які стомилися відповідати на нескінченні запитання своїх чад, отримають перепочинок. Після свята в бібліотеці діти перестануть ставити запитання, а самі розкажуть дорослим, що вони дізналися нового і цікавого. А головне - у безпосередній обстановці новорічного свята діти матимуть змогу ознайомитися з безліччю книг. Співробітники бібліотек, звичайно ж, розкажуть дітям, чому книга - друг людини, і про те, що читати її важливо і потрібно.

Бібліотека - найкраще місце святкування Нового року і для читачів старшого покоління. Адже багато самотніх літніх людей
приходять до бібліотеки за спілкуванням, бо потребують його.  І дуже часто для них свято Нового року є подією невеселою. Спеціальна програма святкування Нового року у бібліотеці для такої категорії читачів стане для них справжнім подарунком.   
Найголовніше ж, що принесе Новий рік в бібліотеці, - атмосфера найтеплішого свята. На вулиці  холод, а в бібліотеці ялинка, дитячий сміх і живе людське тепло, яке ніякий Інтернет з телевізором ніколи не замінять. Тим більше, що публічну бібліотеку відвідують багато людей, які живуть по сусідству, але один з одним не знайомі. 

І головний плюс Нового року в бібліотеці - його "безалкогольне". Новий рік і народні масові гуляння часом закінчуються якщо не трагедією, то великими неприємностями - хто перемерзне, хто від феєрверку постраждає, хто зіпсує свято з'ясуванням стосунків. І як чудово, коли це домашнє, мирне свято проходить без ексцесів і не роз'єднує, а, навпаки, об'єднує сусідів і просто мешканців одного міста.

вівторок, 6 грудня 2011 р.

Готуємось до ЄВРО 2012?

     Київ готується до прийому гостей ЄВРО 2012. Для комфорту гостей міста буде створено мережу з 20 туристично-інформаційних центрів у місцях найбільшого скупчення уболівальників. Перш за все, на території, прилеглій до НСК «Олімпійський», біля офіційної фан-зони, в аеропортах і на вокзалах, в місцях культурної та історичної спадщини та зонах проведення масових заходів. Серед практичних функцій турцентрів - продаж залізничних і авіаквитків, оренда тимчасового житла, безкоштовне підключення до wi-fi. Щоб гості не губилися в мегаполісі, їм видадуть безкоштовні путівники, буклети, карти Києва та туристичні маршрути. Необхідну літературу  різними мовами, зокрема, німецькою, англійською, російською, вже почали виготовляти.
     Отже, ми маємо подбати, щоб бібліотеки також були забезпечені цими путівниками. Якщо є можливість - розробити власні туристичні маршрути по ваших районах. Напрацювань є багато, варто лише подбати про їх поліграфічну якість та переклад іншими мовами.

субота, 3 грудня 2011 р.

Незнання не може бути виправданням

  Натрапила на  матеріал 4-х річної давності  в особистому блозі одного американського бібліотекаря. В ньому він занотував основні  думки, що були висловлені представниками від університетських і публічних бібліотек під час засідання, присвяченого питанню трансформації бібліотечних послуг на основі нових технологій. Тема не нова, але мені сподобалися деякі речі (як я їх зрозуміла за допомоги гуглівського перекладача).
Освоєння персоналом нових технологій
 Кожна бібліотека повинна мати сильну технічну службу,  яка не повинна  бути виокремлена підрозділом. Відсутність у бібліотеці нових послуг на основі технологій   не  може бути виправдана тим,  що ви не знаєте, як це зробити.  Ви повинні дізнатися, як це зробити. Не потрібно свою відповідальність за рівень знань сучасних технологій перекладати на інших. Участь в технологічних інноваціях має бути розподілена по всій організації.

Популярні публікації блогу