Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

четвер, 10 лютого 2011 р.

Що читати дитині?

     При зустрічах з працівниками відділів обслуговування публічних бібліотек Києва завжди наголошую на тому, що бібліотекам для дорослих не варто чекати на вирощеного,  вихованого і привитого любов'ю до книги читача, якого, як естафету,  їм урочисто передадуть бібліотеки для дітей. Кожна бібліотека для дорослих має гарну колекцію сучасних, гарно ілюстрованих книг для малят.  За даними державної статистичної звітності кількість читачів-дошкільників у бібліотеках Києва становить 11358, 2,5% від загальної кількості користувачів за єдиною реєстрацією.  У бібліотеках для дорослих дошкільників лише 2,5 тис.  Але це  ж так просто запитати наших прекрасних відвідувачок, чи є у них маленькі діти чи онуки, чи читають вони їм казки і запропонувати для їх маленьких  "чомучок" яскраву книжку, запросити відвідати бібліотеку разом, і записати юне створіння в ряди користувачів бібліотеки. Розвивати і підтримувати читання - спільне завдання і сім'ї, і школи, і бібліотек.
     Переважна більшість батьків розуміють, що саме книга здатна створити передумову для успішного входження дитини в інформаційне суспільство, розбудити і реалізувати творчий потенціал, розвинути символічне мислення, інтелект і фантазію. З якого віку потрібно долучати дитину до книги? В останні роки вченими встановлено, що готувати дитину «до вищої освіти» потрібно за дев'ять місяців до народження. Існує близько десятка різних програм освіти ще не народженої дитини. Розроблені навіть спеціальні пояси для вагітних, в які вмонтована плівка з записами, що дають можливість народжувати емоційно врівноважених, з високим рівнем інтелекту дітей.

     Для дитячого читання сьогодні  гарний рекомендаційний посібник   відсутній.
    Рекомендаційні посібники ( в основному малих форм) складають майже всі бібліотеки для дітей (знаю, бо маю 5-ти річний досвід роботи у системі бібліотек для дітей), але видаються вони мізерними накладами, частіше ксерокопіюванням. Намагалася знайти  український варіант,  подібний до  списку на одному із сайтів бібліотек Росії  ста кращих книг  для дітей та юнацтва. Знайшла проект "Ключ" ("Краща література юним читачам") на сайті Національної бібліотеки України для дітей. У ньому представлені книжкові новинки (21 позиція), знакові книжки (2 позиції) та забуті книжки (2 позиції). Не густо. Є ще списки новинок для дошкільних навчальних закладів, що пропонуються книгарнями. Програм, що допомогли б батькам організувати сімейне читання, подібних програмі сімейних читань“Ступени, (розроблена колективом авторів Обласної бібліотеки для дітей м. Перм (Росія), я не знайшла. Ця програма - намагання допомогти сім'ї  у визначенні кола читання для дітей ясельного і дошкільного віку, придати читанню творчу спрямованість, дотримуючись принципів послідовності.

     У Москві видавництво "Гранд-Фаир" разом з  Центральною міською бібліотекою для дітей ім. А.Гайдара щороку видає каталог "100 лучших новых книг для детей и юношества", але до  таких списків (враховуючи бізнесовий фактор) слід ставитись критично, бо під категорію "кращі" попадають не тільки ті книги, що дійсно цього заслуговують. Каталог видається на допомогу комплектуванню бібліотек, але може  бути і посібником  для дітей: кольоровий, короткі анотації.
     У переддні визначення лауреата  премії імені Лесі Українки 2011 року,  хочу звернути вашу увагу на авторів та твори, що протягом останнього десятиріччя були відзначені цією премією. 

  2009 рік
У номінації "Літературні твори для дітей та юнацтва":
Чередниченко Дмитро Семенович - за книгу "Хлопчик Горіхове Зерня і Лісовичка"
У номінації "Художнє оформлення книжок для дітей та юнацтва":
Штанко Катерина Володимирівна - за художнє оформлення книг "Золотий павучок" Івана Малковича, "Сни Ганса Християна" Лесі Ворониної та збірки у 2-х томах "100 казок. Найкращі українські народні казки".
  2008 рік
У номінації «Літературні твори для дітей та юнацтва»:
Тамара Коломієць - за збірки віршів „Де ховає сонце роси” та „Найперша стежечка”.
 2007 рік
У номінації «Літературні твори для дітей та юнацтва»:
Мензатюк Зірка – за книги «Київські казки», «Казочки-куцохвостики», «Таємниця козацької шаблі».
 2006 рік
У номінації «Літературні твори для дітей та юнацтва»:
Ярмиш Юрій Феодосійович (1935) – за книжки: «Дванадцятиголовий дракончик», «Казка стукає у двері», «Сповідь чаклуна».
  2005 рік
У номінації «Літературні твори для дітей та юнацтва»
 Білоусов Євген Васильович (1952) – за повість-казку «Тарасове перо».
 2004 рік
У номінації «Літературні твори для дітей та юнацтва»
Гриненко Галина Олександрівна (1925) – за книгу «Життя і строфи».
  2003 рік
У номінації «Літературні твори для дітей та юнацтва»
Малик Галина Миколаївна (1951) – за повість «Злочинці з паралельного світу».
 
2002 рік
У номінації «Літературні твори для дітей та юнацтва»
Качан Анатолій Леонтійович (1942) – за книгу віршів «До синього моря хмарина пливе»; Рутківський Володимир Григорович (1937) – за повість-легенду «Сторожова застава».
 2001 рік
У номінації «Літературні твори для дітей та юнацтва»
Людкевич (Білоус) Марія Йосипівна (1948) – за збірку віршів «Домовик без черевик»; Стельмах Ярослав Михайлович (1949—2001) – за збірку повістей та оповідань «Голодний, злий і дуже небезпечний»
Літературна премія імені Лесі Українки заснована Радою Міністрів УРСР 1970 р.  Присуджувалася щорічно починаючи з 1972 року за глибокоідейні та високохудожні твори для дітей.    З 2004 року Премія отримала статус урядової відповідно до Положення про Премію іменіЛесі Українки Кабінету Міністрів України за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 32 від 14.01.2004 р.
Премія присуджується щороку до дня народження Лесі Українки - 25 лютого за твори, що сприяють вихованню підростаючого покоління у дусі національної гідності, духовної єдності українського суспільства та здобули широке громадське визнання.
Премія присуджується в таких номінаціях:
літературні твори для дітей та юнацтва;
художнє оформлення книжок для дітей та юнацтва;
театральні вистави для дітей та юнацтва.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу