На сайті Міністерства культури України з липня минулого року виставлено для громадського обговорення протягом місяця проект примірних структур та примірних штатних нормативів комунальних бібліотек.
Комунальна бібліотека є власністю громадян області, району та інших первинних асоціацій. Утримується за рахунок місцевого бюджету.
В проекті розроблено примірні структури та примірні штатні нормативи для обласної універсальної бібліотеки, обласної бібліотеки для дітей та обласної бібліотеки для юнацтва.
Вони дещо різняться. Порівняйте примірні штатні нормативи відділів науково-методичної роботи. Знайшли 3 відмінності?
Примірні штатні нормативи обласної
універсальної наукової бібліотеки
ВІДДІЛ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ
Завідувач відділу
Головний методист
Методист (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Психолог (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Соціолог (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Примірні штатні нормативи обласної
бібліотеки для дітей
ВІДДІЛ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ
Завідувач відділу
Головний методист
Методист (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Редактор (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Соціолог (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Примірні штатні нормативи обласної бібліотеки
для юнацтва
НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ВІДДІЛ
Завідувач відділу
Головний методист
Методист (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Редактор (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Соціолог (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Психолог (провідний, I категорії, II
категорії, без категорії)
Мене
дуже тішить, що нарешті з'явився проект документу, що регламентує структуру та
штати бібліотек з урахуванням сучасних реалій їх діяльності.
Документ також прописує показники, за
якими бібліотеки відносяться до 1-ої, 2-ої та 3-ої категорій.
Категорійність бібліотек визначають
середньорічні показники кількості користувачів та документовидач. Щоб мати 1-у
категорію, обласна бібліотека для юнацтва повинна мати середньорічну кількість
користувачів не менше 25 тис. і відповідно документовидачу - не менше 500 тис.
прим. Тобто, один користувач впродовж року має використати з фондів бібліотеки
20 документів. У "Временых типовых штатах централизованных
библиотечных систем Министерства культуры СССР" 1979 року кожному читачеві
за рік потрібно було видати 17-18 одиниць. Норма навантаження на одного
бібліотекаря на обслуговуванні складала 750 читачів і 13000
книговидач. Чому ж тут не враховуються реалії діяльності сучасної бібліотеки.
Якщо у 1979 році бібліотеки мали читачів, а не користувачів, то сьогодні
бібліотеки мають певну кількість відвідувачів, які приходять не за документами,
а в Інтернет-зал чи в зону wi-fi. Ще у 2010 році я почула від данських
колег, що 50% відвідувачів приходять у бібліотеку не за книгами. Так, ми маємо
усіма формами і методами підтримувати і розвивати читання, але ж аж ніяк не
видавати в "нагрузку" кожному користувачеві Інтернетом парочку
документів для дотримання цієї пропорції. А що думаєте ви?
Думаю було б гарно, якщо б рішення про фінансування бібліотеки приймали виходячи з результатів її роботи, а не з виконання плану та штучно вигаданого нормативу. Це вчорашній день, який гальмує розвиток бібліотек.
ВідповістиВидалитиДействительно, функции библиотек изменились очень сильно, а нормативы остались. Если раньше телевизор не во всех семьях был, то теперь каждый кроме телевизора еще и интернет имеет.Конкуренция между книгой и интернетом зачастую не в пользу книги.И библиотеки должны выполнять не свойственные им функции. Тут должен быть и психолог, и социолог и виртуальный библиотекарь, а нормы читателей и книговыдач, как кандалы на ногах...
ВидалитиДа, я тоже считаю, что мы должны быть мастерами на все руки. Должны поддерживать чтение, но не быть назойливыми, ибо таким образом можно наоборот оттолкнуть читателя.
ВідповістиВидалити