Перед кожною бібліотекою, що дочекалася щасливої миті - підключення до мережі Інтернет - постає це питання. Готової примірної інструкції не існує, але є низка рекомендаційних матеріалів та регламентуючих документів, положень яких слід дотримуватися.
У публічних бібліотеках Києва, що підключені до Інтернет, доступ до Мережі надається або у створеному в окремому приміщенні бібліотеки Інтернет-центру (зали), або через організацію декількох точок доступу до Мережі безпосередньо у читальній залі бібліотеки. У деяких бібліотеках Інтернет-центр входить у структуру бібліотеки як сектор читальної зали, у деяких - відділу нових комп'ютерних технологій чи відділу довідково-бібліографічної та інформаційної роботи. Зі створенням Інтернет-центру повинні внестися відповідні зміни у положення про відділ.
При організації Інтернет-центру слід також пам'ятати про вимоги державних санітарних правил та норм, за якими на організацію однієї точки доступу до Мережі має бути не менше 6 м. кв. площі приміщення.
Правила, що регламентують доступ користувачів до Інтернет, у кожному конкретному випадку мають обов'язково встановлюватися із врахуванням особливостей бібліотеки, але при їх написанні корисно врахувати низку загальних положень, вироблених на основі вітчизняного та зарубіжного досвіду. Зокрема, Рекомендації Української бібліотечної асоціації: Доступ до Інтернету як бібліотечна послуга, Керівництво ІФЛА/ЮНЕСКО по Маніфесту ІФЛА про Інтернет, інші матеріали.
Правила рекомендується відкривати преамбулою, де коротко характеризується потенціал Мережі і підкреслюється, що бібліотека не несе відповідальності за інформацію, що в ній розміщена.
Правила користування Інтернетом у бібліотеці мають регулярно оновлюватися з метою відповідності цілям і завданням бібліотечної служби в мінливих умовах. І якщо декілька років тому бібліотекам рекомендувалось надавати доступ до Інтернету виключно як до довідкового ресурсу і виключно для освіти, а користування електронною поштою відносити до розряду платних послуг, то сьогодні Інтернет-центри бібліотек не тільки безоплатно надають цю послугу, а й навчають створювати поштові скриньки та спілкуватися через скайп.
Ст. 19 Закону України "Про бібліотеки та бібліотечну справу" проголошує: "Бібліотеки обслуговують користувачів бібліотеки згідно із правилами користування бібліотекою, розробленими на основі типових правил, затверджених спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері культури".
Документація щодо обліку роботи Інтернет-центру включає:
- зошити обліку роботи Інтернет-центру, куди вносяться дані про нових користувачів, відвідування, документовидачу (якщо Інтернет-центр надає у користування документи з фонду бібліотеки: періодичні видання, книги, локальні електронні видання), масові заходи та консультації, ін. види діяльності;
- листи попереднього запису; Як правило, для отримання сеансу роботи у Мережі, користувач має попередньо зареєструватися на певну годину роботи. Але може бути й інший порядок отримання цієї послуги. У багатьох бібліотеках США користувач приходить у будь-який зручний для нього час і займає вільне робоче місце, позначаючи на табличці поруч зі своїм місцем час початку і закінчення сеансу роботи в Мережі. Наступний користувач, котрий чекає черги, обходить столи, дивиться, у кого залишилося менше часу до закінчення сеансу роботи і чекає свого часу.
- формуляри користувачів. Формуляр є не тільки реєстраційним документом, а й угодою на отримання користувачем послуг Інтернет-центру. На його лицьовій стороні користувач засвідчує, що він знає і зобов’язується виконувати правила користування Інтернет-центром. Якщо при відвідуванні Інтернет-центру користувач отримував послуги доступу до Мережі, у формулярі фіксується дата відвідування, час користування точкою доступу до мережі, № місця чи комп'ютера, що використовувався і підпис користувача, що засвідчує ці дані. Якщо в очікуванні свого часу роботи в Мережі користувач використовував матеріали з фонду відділу, документовидача також фіксується у формулярі користувача.
- зошити обліку роботи Інтернет-центру, куди вносяться дані про нових користувачів, відвідування, документовидачу (якщо Інтернет-центр надає у користування документи з фонду бібліотеки: періодичні видання, книги, локальні електронні видання), масові заходи та консультації, ін. види діяльності;
- листи попереднього запису; Як правило, для отримання сеансу роботи у Мережі, користувач має попередньо зареєструватися на певну годину роботи. Але може бути й інший порядок отримання цієї послуги. У багатьох бібліотеках США користувач приходить у будь-який зручний для нього час і займає вільне робоче місце, позначаючи на табличці поруч зі своїм місцем час початку і закінчення сеансу роботи в Мережі. Наступний користувач, котрий чекає черги, обходить столи, дивиться, у кого залишилося менше часу до закінчення сеансу роботи і чекає свого часу.
- формуляри користувачів. Формуляр є не тільки реєстраційним документом, а й угодою на отримання користувачем послуг Інтернет-центру. На його лицьовій стороні користувач засвідчує, що він знає і зобов’язується виконувати правила користування Інтернет-центром. Якщо при відвідуванні Інтернет-центру користувач отримував послуги доступу до Мережі, у формулярі фіксується дата відвідування, час користування точкою доступу до мережі, № місця чи комп'ютера, що використовувався і підпис користувача, що засвідчує ці дані. Якщо в очікуванні свого часу роботи в Мережі користувач використовував матеріали з фонду відділу, документовидача також фіксується у формулярі користувача.
В умовах невеликих бібліотек, що мають по 1-2 точці доступу до Мережі, організованих у читальних залах, формулярам читачів, що користуються Інтернетом у бібліотеці, доцільно присвоювати загальний порядковий номер користувача читальної зали із позначкою "І". Відповідно, у щоденник роботи читальної зали добавляються графи для обліку користувачів Інтернетом та їх відвідувань.
Часто правилами користування Інтернет-центрів користувачів зобов'язують по закінченні сеансу роботи в Мережі надавати інформацію про тематику запиту для того, щоб "вивчати інформаційні потреби користувачів з метою постійного поповнення списку рекомендованих сайтів". Чи правомірна така вимога? Адже часто користувачі відшукують інформацію для вирішення дуже делікатних проблем, що стосуються особистого життя чи проблем зі здоров'ям. Чи етична така вимога. Адже відслідковувати які сайти переглядали користувачі протягом дня можна за допомогою "Журналу" у верхньому меню. Якісні сайти добавляються у тематичні папки корисних посилань. До того ж Керівництво ІФЛА/ЮНЕСКО по Маніфесту ІФЛА про Інтернет у розділі 7 (пункт б) Недоторканість приватного життя користувача прописує:
•Бібліотекарі повинні поважати право на недоторканість приватного життя користувачів Інтернету у бібліотеці, а також їх вибір інформації для пошуку.
•Бібліотекарі повинні вести записи, що стосуються використання Інтернету в тому обсязі, що визначається законом, зберігати такі записи не довше, ніж приписано і забезпечувати недоторканість записів усіх користувачів.
•Бібліотекарі повинні поважати право на недоторканість приватного життя користувачів Інтернету у бібліотеці, а також їх вибір інформації для пошуку.
•Бібліотекарі повинні вести записи, що стосуються використання Інтернету в тому обсязі, що визначається законом, зберігати такі записи не довше, ніж приписано і забезпечувати недоторканість записів усіх користувачів.
"з метою постійного поповнення списку рекомендованих сайтів" - Чи користуються попитом такі списки в епоху Гугла?
ВідповістиВидалитиЩе не всі вміють гарно гуглити. А час обмежено годиною. Хіба погано для користувача, якщо на робочому столі в рядок папочки з якісними сайтами, підписані: приклади написання резюме, працевлаштування, Вузи києва, і т.д. і т.п
ВідповістиВидалитиЧи потрібно вести окремо щоденник робои відділу бібліотечно-інформаційних технологій
ВідповістиВидалитиА де ж ви будете обліковувати користувачів, виконані довідки, консультації, інформаційно-просвітницькі заходи. Є відділ, то мають бути і облікові форми його роботи
ВідповістиВидалитиДоброго дня. Скажіть будь ласка чи потрібно вести окрему документацію в Інтернет-центрі де є 5 точок доступу до Інтернет-мережі,який розміщений у читальному залі. Якщо треба вести, то чи користувачі Інтернет-центру додаються до користувачів читального залу? Якщо вести документацію як 1-2 точки, то чи рахується користування точкою не тільки як відвідування, а й книговидача? Дякую за відповідь.
ВідповістиВидалити