Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

вівторок, 31 серпня 2010 р.

«Щоб жити щасливо, я маю бути у злагоді зі світом». Людвіг Вітгенштейн

Закінчилася пора відпусток. Користувачі бібліотек в очікуванні нової хвилі ентузіазму і творчості бібліотекарів. Проте все частіше я чую слова про хронічну втому і професійне безсилля бібліотекарів. Так-так, цей стан науковці назвали професійним вигорянням. І притаманний він не лише бібліотекарям, але й людям інших професій.

пʼятниця, 27 серпня 2010 р.

Роль української публічної бібліотеки

У лютому цього року в рамках програми "Бібліоміст" для методистів бібліотек був проведений триденний семінар з участю Ненсі Девенпорт (Публічна бібліотека м. Вашингтон (округ Колумбія), складовою якого була дискусія на тему визначення основних функцій публічної бібліотеки. Нижче подаю перелік ролей публічної бібліотеки, визначений Асоціацією Публічних Бібліотек Американської Бібліотечної Асоціації.

Модель планування Планування результатів, розроблена Асоціацією Публічних Бібліотек, використовує підхід, який можна назвати «реагуванням на потреби», а також приділяє особливу увагу виділенню фінансових ресурсів для підтримки запланованих завдань. "Реагування на потреби" використовують з метою формулювання ролей бібліотеки. Цей перелік не є рекомендацією того, якою має бути кожна публічна бібліотека, але є загальноприйнятим переліком перевірених часом ролей, з яких кожна публічна бібліотека може вибрати роль для себе.
Оскільки цей перелік був розроблений Асоціацією Публічних Бібліотек Американської Бібліотечної Асоціації, він містить ролі що, передусім, притаманні публічним бібліотекам США. Усі ці ролі пропонуються як основа для дискусії з метою розробки переліку ролей, притаманних для бібліотек України.

середа, 25 серпня 2010 р.

Бібліотека за склом

Те, що бібліотека стає видимою і престижною завдяки достоїнствам своїх приміщень, ніхто не заперечує. Приміщення переважної більшості публічних бібліотек Києва не сприяють «видимості» бібліотек. Як привернути до себе увагу?
Один з радикальних проектів перебудови бібліотечної роботи було реалізовано з 2004 року в бідному районі лондонського Іст-Енду під назвою Тоwer Hamlets. Проект під назвою «Магазини ідей» передбачав закриття традиційних бібліотек, що не були популярними серед населення і відкриття нового типу інформаційно-бібліотечних центрів. На одному поверсі розміщені зал для проведення заходів, кімната для занять, комп’ютерна лабораторія і книжковий фонд. Відвідувачі кафе можуть бачити через скляні стіни як проходять заняття на курсах по вивченню мов. Ідея полягає у створенні «прозорих сходин навчання», привабливих для всіх, хто раніше боявся заходити у бібліотеку.
Є і інший спосіб привернення уваги до бібліотеки як це реалізовують наші колеги із Росії м. Копєйск. Подивіться Бібліотека за склом

четвер, 19 серпня 2010 р.

Якщо гора не йде до Магомета, то Магомет іде до гори

     Існують різні пояснення походження цього виразу. Вважають, наприклад, що походить він з анекдотичних розповідей, пов'язаних з Ходжа Насреддін, улюбленим героєм близькосхідного фольклору.
Одного разу, коли він видавав себе за святого, його запитали, яким дивом він може це довести. Насреддін відповів, що він велить пальмовому дереву наблизитися до нього і дерево послухається. Коли дива не сталося, Насреддін попрямував до дерева зі словами: "Пророки і святі позбавлені зарозумілості. Якщо пальма не йде до мене, я йду до пальми". Розповідь ця знаходиться в арабському збірнику, що належить приблизно до 1631 року.

     Літній період – пора затишшя у бібліотеках. Поодинокі читачі у читальних залах, трохи більше – в Інтернет-залах.
     Гарним досвідом виходу бібліотеки на вулицю, до людей поділилася з методистами обласних бібліотек Ненсі Девенпорт, заступник директора Публічної бібліотеки Вашингтону (округ Колумбія). Двічі на тиждень книги виносять на розкладки в багатолюдні місця. Це сприяє зростанню інтересу до бібліотеки і її фондів.
     У червні цього року бібліотека ім. К.Симонова ЦБС Дніпровського району провела рекламну акцію «Книжкова парасолька: бібліотека під відкритим небом». На вуличній площадці були виставлені: музичний центр з веселим, ритмічним музичним репертуаром, стелаж з книжковою виставкою, стіл-розкладку з книгами для подарунків перехожим, підготовлено вікторину з простими, веселими і дотепними запитаннями. Яскравими повітряними кульками оформлено вхід до бібліотеки.
     Захід мав великий резонанс серед пересічних громадян мікрорайону. Бібліотекарі отримали величезну кількість теплих слів за свій ентузіазм, за те, що є ще віддані своїй справі люди. Ряди користувачів бібліотекою поповнилися. Бібліотека під парасолькою
     Бібліотека ім. М. Лермонтова Санкт-Петербурга також цього літа «ходила в люди». Акція дала свої результати. Якщо у звичайні дні літа до бібліотеки записувалось по 2-3 користувачі, то літня читальна зала привабила до 70 перехожих.Санкт-Петербург. Бібліотека ім. М.Лермонтова

Методологія SCRUM для розробки та реалізації проектів у бібліотеках

Scrum - одна з найпопулярніших методологій гнучкої розробки нової послуги чи продукту. Одна з причин популярності – простота. Вперше про методологію Scrum я почула з вуст бібліотекаря Орхуського університету (Данія).
Методологія Scrum була використана спільно з американською компанією SirsiDynix при розробці нової бібліотечної системи в рамках спільного проекту Horizon 8.0.
Бібліотеку можна уявити собі як бізнес, в якому продукт не продається, а дається клієнтам у тимчасове користування.
У роботі бібліотек застосовуються типові для інших галузей бізнес-процеси: управління поставками, логістика та ін.
Методологія Scrum орієнтована на те, щоб оперативно пристосовуватися до змін у вимогах, що дозволяє команді швидко адаптувати продукт до потреб замовника. Така адаптація досягається за рахунок отримання зворотного зв'язку за результатами ітерації: маючи після кожної ітерації продукт, який вже можна використовувати, показувати і обговорювати, легше збирати інформацію і робити правильні коригування і змінювати пріоритети вимог. Наприклад, якщо каркас сайту показати потенційним користувачам, то з'явиться багато питань, на підставі яких можна скорегувати те, що вже написано або ще не реалізовано, зрозуміти що більш важливо користувачеві.
Девіз Scrum - «аналізуй і адаптуй»: аналізуй те, що отримав, адаптуй те, що є, до реальної ситуації, а потім аналізуй знову. Чим менше формалізму, тим більш гнучко і ефективно можна працювати, - це основний принцип даної методології. Але це не означає, що формальних процесів не повинно бути зовсім, їх має бути достатньо для організації ефективної взаємодії та управління проектом. Формальна частина Scrum складається з трьох ролей, трьох практик і трьох основних документів.
Якщо ви зацікавились, рекомендую сайти:
Scrum: гибкое управление разработкой
Проект Horizon 8.0
Схема SKRUM
Заметки о быстрой разработке с использованием Scrum

вівторок, 17 серпня 2010 р.

Помічник методиста. Практикум з конфліктології.

1. Читачка навідріз відмовляється вірити співробітниці одного з відділів бібліотеки, що немає у фондах необхідної їй книги.
Конфлікт вирішений успішно. А ваші дії у цій ситуації?
Досить показати свої пошуки книги в електронному каталозі, де він видасть довідку з негативною відповіддю. Читачці було достатньо "побачити" відмову. Задоволена цим, вона замовила книгу по міжбібліотечному абонементу.

2. Користувач Інтернет-центром наполягає на вимкненні кондиціонера, мотивуючи хворим хребтом і вразливістю до простуд. У Інтернет-залі доволі душно. Окрім цього користувача є ще 5 користувачі, які не в захваті від пропозиції свого сусіда. Ваші дії по вирішенню конфлікта.
Запропонувати пересісти на місце, більш віддалене від кондиціонера.

3.Ситуація: в бібліотеку, а саме в її Інтернет-центр щодня приходить користувач, ветеран, учасник війни, інвалід. Судячи із його зовнішнього вигляду – людина неохайна,

четвер, 5 серпня 2010 р.

СИСТЕМА ПІДВИЩЕННЯ ФАХОВОГО РІВНЯ ПРАЦІВНИКІВ ПУБЛІЧНИХ БІБЛІОТЕК КИЄВА

Сьогодні бібліотека є однією з інституцій, що сприяє демократизації суспільства. Реалізація невід'ємного права людини на вільний доступ до інформації, переоцінка ролі бібліотек у суспільстві, перехід до існування в умовах ринкової економіки - ці та інші нові вимоги суспільства до бібліотечних працівників обумовлюють необхідність освоєння нових знань, систематичного підвищення ділової кваліфікації та творчої ініціативи.
У зв'язку з цим дуже гостро стоїть питання розвитку системи підвищення кваліфікації і перепідготовки бібліотечних кадрів у сучасній соціально-комунікативній ситуації.
Сучасна структура додаткової професійної освіти працівників публічних бібліотек Києва в організаційному аспекті представлена наступними ланками:

Популярні публікації блогу