Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

пʼятницю, 6 вересня 2019 р.

Як зробити книжку бажаною для молодого покоління?

Саме з таким питанням звернувся до спільноти Facebook Anton Martynov.

У різний час у цьому блозі я висвітлювала досвід з популяризації читання як України так і зарубіжних країн. Основні тези  з багатьох публікацій зібрала в одну. Хай буде. )
***
Немовлята
У пологових будинках, міських РАГСах – мамам новонароджених -  книжки для малюків і крихітні футболки з написом «Мамо, почитай мені!». А малюкам -  перші читацькі квитки місцевої бібліотеки.
 Обовязково в дитячих лікарнях мають бути книжки.
В Англії і бібліотекарі і медичний персонал приносять маленьким дітям книги в подарунок  3-4 рази, перш ніж вони підуть у школу. В додаток до книги - листок із заходами бібліотеки для дітей і усієї родини. Це, як правило, читання віршів, джингли (повторювання  тієї чи іншої фрази під музику) та оповідки.
     Данська агенція  бібліотек та медіа нещодавно  запустила проект  "книги в подарунок дітям",  коли їм виповнюється 6, 12, 18 і 36 місяців. Подарунок включає також книги, що сприяють розвитку мови. 
  Хто і колиможе прищепити любов до читанняУсуспільстві побутують дві думкиутворюючизамкнене коло:
«Починати пропаганду читання потрібно з молодих, працюючих дорослихякісьогодні надзвичайно мало читаютьУ нечитаючих дорослих виростаютьнечитаючі діти».
 «Починати треба з дітей - бо з нечитаючих дітей і виростають нечитаючідорослі»
       Як спробувати розірвати це коло?
        У мережі Фейсбук були поширені рекомендації психолога для батьків як прищепити дитині любов до читання. Ці поради будуть дуже корисними і для бібліотекарів, що співпрацюють з дитячими садками чи початковими класами школи з метою виховання своїх майбутніх читачиків.
     Отже, ви принесли у дитячий садок чи школу яскраві книжки. Бажано, щоб вони подобалися дітям, мали багато  ілюстрацій, розважали і веселили дітей.
 З чого почати. 
- Психологи кажуть, що треба попросити когось  із дітей "прочитати" для всіх ту книжку, яку він точно знає напам'ять. "Муху-цокотуху",  до прикладу.  Нехай дитина отримає задоволення від ролі «читця».
- Долучіть дітей до участі у невеликому спектаклі, де кожен отримає  роль, слова до якої потрібно заучити.
-Читайте дітям  вголос окремі книги, навіть якщо діти уже вміють читати.
- Проводьте конкурси чи заняття по виготовленню вітальних листівок до свят, де діти мають написати декілька вітальних слів своїм батькам чи друзям

 - Зверніться до дітей  з проханням вдома  почитати вголос тому, хто цього робити не може. До прикладу, мамі, коли та миє посуд, або маленькому братику, або домашньому папужці чи песику, які не вміють читати.  
- Запросіть кожну дитину відвідати із мамою бібліотеку. 
- Придбайте у бібліотеку
 веселу настільну гру, в якій потрібно читати те, що написано.
-
 Запропонуйте дитині зробити власну книгу або журнал. 

 - Проводьте для дітей  читання вголос, зупиняючись на найцікавішому місці. Нехай у дітей виникне бажання дізнатися, що там далі.
-
 Розкажіть частину історії і скажіть, що забули продовження і що кожен може сам прочитати,  на зазначеній сторінці.
***
Підлітки
Досвід зарубіжних країн: Перукарня «Фуллер Кат» штату Мічіган знижує ціну на послуги тим дітям, котрі читають вголос під час стрижки. Ті два батьківські долари, що діти економлять таким чином під час стрижки, перукар повертає прямо у їх кишеньки.
Маркетологи по роботі з підлітками радять: 
 1. Для залучення підлітків у бібліотеку потрібно долучити до бібліотечної роботи амбіційного підлітка в якості помічника/стажера. Це дозволить дізнатися більше про їх зацікавлення.
2. Для того, щоб дістатись до підлітків, ми маємо бути присутніми в місцях їх активності: Вконтакте, Instagram і YouTube. Відповідно до досліджень, популярність Фейсбук серед підлітків невелика, тоді як Instagram майже потроїв свою популярність.
3. Підлітки постійно шукають самоствердження. І часто соціальна активність – основне, що їм потрібно для цього. Їх фотороботи, або їх фотографії  на сайті бібліотеки з рекомендаціями від них книг для читання ровесникам на сторінках бібліотеки в соцмережах - безперечно, приверне увагу і їх друзів, однолітків.
 4. Переконайтеся, що ваші пропозиції відповідають їх віку і, відповідно, перевагам. Якщо ви запропонуєте 13-річному підлітку книгу чи захід, розрахований, до прикладу, на 11-літніх – ви його розчаруєте і відвернете від бібліотеки. 
***

У шведському місті Худінге впродовж 2013 року за фінансування ради по культурі в рамках національної програми підтримки та розвитку читання реалізовувався проект, яким передбачалося розповсюдження яскравих бавовняних торбин  з книгами в багатьох велелюдних місцях міста: на вішалках в місцевому басейні, в медичних пунктах, церкві, молодіжному центрі.  Набори з трьох торбин для солоного, солодкого та кислого читання, підготовлені міською публічною бібліотекою,  можна було зустріти в різних точках міста. Для солоного читання пропонувались детективні  історії та «страшилки»,  для солодкого, звичайно ж, романтичні історії та «хеппі енд», а для кислого – соціально-побутова, реалістична проза.
Крім того, укладено набори "ретро карамелі" - класика, і "сімейне асорті" – для читання дітей і дорослих.  Кожна торбина вміщує також легкі книги для читання.
Сьогодні у Швеції розвитку та підтримці читання приділяється велика увага. І це закріплено на законодавчому рівні. Велика роль у розвитку читання відводиться бібліотекам, де послуга позичання книг в будь-якій формі, паперовій чи електронній завжди була і буде безплатною для містян.  Саме це і підкреслює реалізація проекту. Для того, щоб взяти торбину з книгами для читання, не потрібна реєстрація чи читацький квиток. Будь-хто може її взяти і повернути  після прочитання.
В кожній торбині є записничок, де пропонується залишити свою думку про прочитані книги і проект вцілому. Важко було наперед передбачити, чи торбини з книгами будуть повернені, але персонал бібліотеки переконаний, що якщо довіряти людям, то вони часто виправдовують цю довіру.
***
Одним із проектів на розвиток читання, що свого часу реалізовувався в Норвегії, був проект під назвою "Читай мені, тату!", основною метою якого було заохочення дорослих (чоловіків) читати своїм дітям, і мотивувати чоловіків (батьків) стати позитивним прикладом для наслідування в читанні. Для реалізації цього проекту було створено Асоціацію читання. В рамках проекту з  бібліотек  Норвегії були набрані так звані агенти, які взяли на себе завдання розповсюдження літератури та читання лекцій  і надання консультацій батькам під час зустрічей у школах та дитячих садочках.  В рамках проекту було підготовлено  видання - антологія "Читай мені, тату!" для безоплатного розповсюдження з метою стимуляції у татусів ентузіазму до читання.
***
У 2013 році національна кампанія читання була ініційована данським міністром культури, на проведення якої впродовж наступних 4-х років виділено з держ.  бюджету  20 млн. данських крон. Центральним елементом кампанії є конкуренція між 98 муніципалітетами за право назватися кращим за рівнем читання його мешканців муніципалітетом. Участь у конкурсі взяли 46 муніципалітетів, надавши свої проекти з описом творчих ідей з популяризації читання художньої літератури. Національна кампанія має назву «Данія читає».
Перші 12 муніципалітетів на основі їх творчої та інноваційної діяльності з розвитку читання були удостоєні незалежним журі звання «читаючого  муніципалітету».
Ці 12 проектів представляють собою безліч різних методик  і цільових груп. Група вчених з університету Орхуса визначатиме ефективність методів, що використовувались.
Один з муніципалітетів обрав цільовою групою популярну місцеву хокейну команду, частина гравців якої стануть членами читацького клубу. Саме вони формуватимуть професійну модель для  наслідування іншими гравцями. Інше місто зосередиться на медичних працівниках. До реалізації проекту будуть залучені автори, які за допомоги медичних працівників писатимуть роман, заснований на реальному досвіді останніх.
Бібліотекарі також відвідують школи і беруть участь у батьківських зборах, де мають можливість презентувати пропозиції бібліотеки в плані неформального навчання.
***
Програма Bookstart повідомляє батьків, що для мотивації та стимуляції дітей читати книжки спеціальних знань не потрібно. Головне - батьки мають випромінювати ентузіазм при читанні дітям книг. Щоб читання батьками книги викликало у дитини бажання доторкнутися до книги, роздивлятися її а іноді і пожувати.
Діти, які охоплені програмою (близько 20000 дітей із вразливих сімей імігрантів), отримують в підсумку по 16 різних книг, включаючи компакт-диски с музикою і аудіокниги.  Ці матеріали відібрані групами експертів по роботі з дітьми.
***
У Норвегії з 1949 року проходить щорічний літературний фестиваль у партнерстві книговидавців із бібліотеками. Місце його проведення - бібліотека невеликого містечка Сарпсборг (неподалік від Осло). Основна мета - прищеплення любові до читання. А так як будь-яке щеплення бажано робити у раньому віці - Мер міста за доброю традицією відвідав малюків у дитячому садочку і прочитав їм  казочки.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Ви хочете залишити коментар, але не знаєте, як.
Дуже просто:
- натисніть на стрілочку поруч з віконцем "Коментувати як"
- виберіть Ім'я/URL
- наберіть своє ім'я, рядок URL можете залишити порожнім
- "Продовжити" і коментуйте! Дякую!
Для тих, чиї коментарі не з'явилися під дописом - не пройшли модерацію. На це можуть бути наступні причини:
- коментар є спамом;
- коментуючий ображає почуття людей;
-коментар містить нецензурні слова;
- повторний коментар (навіщо повторювати озвучену раніше думку);
- ім'я коментатора є “неприроднім” - вид спаму;
- коментуючий пише не по темі.

Популярні публікації блогу