Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

пʼятниця, 21 серпня 2015 р.

Найкращі кияни - читаючі!

З історії Великобританії відомо, що коли прем'єр-міністру У.Черчилю принесли на розгляд бюджет країни, то, погортавши його, він запитав: "А де ж витрати на культуру?" - "Так війна ж іде - яка культура?" - "Якщо немає культури, так навіщо ж ми тоді воюємо"...
Публічні бібліотеки Києва останні декілька років працювали в умовах хронічної відсутності фінансування на підтримку їх життєдіяльності: без можливості передплатити періодику, придбати книги, проплатити послуги провайдерів Інтернет, оплатити комунальні послуги, не кажучи про придбання канцтоварів  чи оплати інших дрібних потреб... І як не сказати добре, вдячне слово на адресу сьогоднішньої міської влади, яка у ці дуже складні для міста, і країни вцілому часи знаходить можливість для підтримки бібліотек (цьогоріч за кошти міського бюджету київські публічні бібліотеки почали поповнювати фонди новою запитуваною літературою, виділяється фінансування на забезпечення інших важливих потреб життєдіяльності бібліотек), розвитку культури, освітньо-культурного рівня киян. 
До того ж, як я уже писала,  київська міська влада виділила 400 тисяч гривень на підтримку талановитих столичних авторів.Твори, що будуть відібрані до друку та видані за рахунок міського бюджету, потраплять у фонди публічних бібліотек міста.
А ще - столична влада планує встановити в місті нові зупинки з wi-fi, зарядкою для гаджетів і зручними кіосками, повідомляє джерело. Так, в КМДА мають намір перейняти світовий досвід і заодно упорядкувати стихійну торгівлю. Передбачається, що "розумні зупинки" будуть стійкі до вандалів, в них з'явиться безкоштовний інтернет, а кожен пасажир, чекаючи автобус, зможе зарядити свій телефон. Кіоски ж з території навколо зупинок приберуть.
  А це - з останніх новин: 

з вересня по Києву їздитиме автобус, переобладнаний під мобільну бібліотеку. Мета цієї ініціативи – популяризація читання книг;
з 1 по 24 вересня включно «Київпастранс» запускає проект: кожен пасажир може скинути своє фото, як він читає книгу в автобусі, тролейбусі, трамваї, фунікулері або міській електричці на сторінку «Київпастранс» в Facebook, вказати назву та автора книги. Це може бути підручник чи художня книга будь-якою мовою, важливо - в друкованому вигляді. При цьому потрібно зробити собі перепост про цю акцію. 25 вересня серед учасників буде розіграно 5 проїзних на жовтень на автобус, трамвай, тролейбус. У метро теж готові приєднатися до акції, але потрібні спонсори: «Призами будуть не обов'язково проїзні - це можуть бути і речі ручної роботи», - повідомила речник столичної підземки Наталія Макогон.
Крім того, в метро збираються робити міні-бібліотеки. Планується обладнати полицями для книг все кінцеві станції. Поки  їх  лише  дві - на «Політехнічному інституті» і «Золотих воротах». Крім книг, там є грамплатівки і дитячі іграшки.
Періодично і я фотографую читаючих киян. Навіть альбом створила у мережі Facebook "Найкращі кияни - читаючі". Особливо тих, кого читання поглинуло з головою. Цим і користуюся, заплющивши очі на порушення норм етики. Адже читання - справа приватна, процес інтимний :).
Сподіватимемося, що спільними зусиллями  кількість красивих і розумних киян зросте.

вівторок, 18 серпня 2015 р.

Як запобігти ускладненню конфлікту

Останнім часом ми помічаємо, що кількість відвідувачів бібліотек, які мають розлади психічного здоров'я, збільшилося. Про це я уже писала. Саме цій проблемі був присвячений і семінар-тренінг для бібліотекарів міста «Бібліотечне обслуговування людей з особливими потребами у сфері психічного здоров’я». Проте, більшості конфліктних ситуацій, що виникають між користувачем і бібліотекарем,  можна запобігти. Конфліктологи радять не  втягуватись у конфлікт. Не реагувати на грубість, не відповідати на провокації, не виправдовуватися, не сперечатися, не давати можливості конфліктуючій стороні використати вас для розрядки і посилення власного підсвідомого статусу.
Аби запобігти ускладненню конфлікту, що може призвести до рукоприкладства, а то і замаху на життя, варто довести до кожного працівника Порядок дій у випадках психозу, агресії, неправомірних дій користувачів.
Відкрите робоче місце бібліотекаря відділу обслуговування має бути звільненим від предметів, що потенційно можуть бути використані в якості травмуючих засобів: ножиць, ножиків, заточених олівців, циркулів і т.п. Такі предмети потрібно зберігати у ящичках робочого столу.
При проявах у користувача явних ознак психозу, передусім оцініть обстановку навколо і приміряйте її на поведінку користувача. Оцініть потенційну (хоча б на ваш погляд) ймовірність розвитку подій, постарайтеся зрозуміти, чи тверезий користувач, поспостерігайте за його мімікою, жестами. Оцініть, чи доладно звучить його мова. Зверніть увагу на його одяг.
Якщо користувач збуджений, в гніві, поводиться агресивно, або його афективні реакції швидко змінюються, це повинно вас насторожити. Слід пам'ятати, що агресію, спрямовану на вас, як правило, провокує ваша неправильна поведінка.
1. Не сперечайтеся і не заперечуйте людям, якщо бачите у них ознаки маніакального збудження. Цим ви можете спровокувати напад гніву і агресії. В результаті ви можете повністю втратити довіру і налаштувати користувача проти себе.
2. Якщо користувач проявляє маніакальну активність і агресію, дотримуйтесь спокою, впевненості в собі і доброзичливості. Відведіть його, ізолюйте від інших людей, постарайтеся заспокоїти його в ході бесіди.
3. Якщо користувач почав марити, не ставте уточнюючі питання, не розпитуйте про деталі (Як виглядають прибульці? Скільки їх?). Або вдавати, що і ви бачите прибульців. Це може погіршити ситуацію. «Вхопіться» за будь-яке адекватне висловлювання, вимовлене ним. Розвивайте бесіду в цьому напрямку. Можете сконцентрувати увагу на емоціях людини, запитавши: «Я бачу, ви засмучені. Чим я можу вам допомогти?».
4. Якщо необхідно, можна твердо нагадати про правила поведінки, попросити хворого не кричати. Але не варто висміювати його, сперечатися з приводу галюцинацій, говорити, що неможливо чути голоси.
5. Якщо ситуація стає неконтрольованою – викликайте бригаду невідкладної психіатричної допомоги. Виклик бригади здійснюється з телефону телефонної мережі загального користування шляхом набору номера 103.
6. Якщо ситуація набуває загрозливого для вашого життя характеру і якщо у Вас чи у Ваших коллег є можливість у безпеці подзвонити по телефону, постарайтесь її використати - наберіть "102" або Службу Порятунку "101". Якщо такої можливості немає, стукайте, кричіть про допомогу.
 Якщо користувач свідомо порушує правила користування бібліотекою, її структурним підрозділом, працівник відділу обслуговування повинен чинити за наступною процедурою:
1. При запису чи перереєстрації користувача обов’язково ознайомити із правилами користування відділом. Користувач має засвідчити це своїм підписом;
2. При порушенні правил – вказати на порушення, нагадати про необхідність їх дотримання, вжити дисциплінуючі заходи (пеня, компенсація вартості втраченої книги, відмова в наданні бібліотечних послуг);
3. При відсутності у користувача реагування на ваші зауваження – спокійним тоном їх повторити. Якщо це не спрацьовує, попередити про виклик представника від адміністрації бібліотеки та здійснити виклик. При вчиненні хуліганських дій, псуванні бібліотечних меблів та обладнання, речей присутніх, або дій, що загрожують вашій безпеці, наберіть "102" або Службу Порятунку МНС України "101".
4. Позбавлення права користувача на бібліотечне обслуговування здійснюється за наказом Директора бібліотеки на підставі скарг (пояснювальних записок) працівників бібліотеки, користувачів, свідків інциденту та актів відповідних служб.

вівторок, 11 серпня 2015 р.

Публічна бібліотека - простір для навчання

Роль публічних бібліотек стрімко змінюється, і зростання відкритої освіти створює для них можливості бути центрами для навчання впродовж життя. Саме на цій майбутній ролі публічних бібліотек акцентує увагу Алістер Крильман, блогер і аналітик електронного навчання в університеті Ліннея (Швеція).
За останні кілька років великий діапазон навчального матеріалу було створено у вільному доступі. Доступ до лекцій, навчальних, документальних фільмів, посібників, статтей, наукових доповідей та подкастів тепер можна вільно отримати з ноутбуків або мобільних пристроїв. Навчання стає мобільним і більше не обмежується стінами аудиторій чи бібліотек. Гнучка онлайн  система навчання кидає виклик традиційній моделі фізичного простору для навчання.  
Зміна потреб студентів
Необхідність вищої освіти у світі стрімко зростає,  а частина населення потребує навчання протягом усього свого життя. Студенти в майбутньому не будуть так привязані до аудиторій, як це було, а потребуватимуть допомоги та консультації по місцю свого проживання/перебування. Публічні бібліотеки відіграватимуть ключову роль у підтримці таких студентів.
Відкритість
Зростає кількість університетів і коледжів, що вільно поширюють навчальні ресурси в мережі, збільшується кількість відкритих освітніх ресурсів: відео, аудіо, тексти, фотографії або анімації, до яких надається вільний  доступ відповідно Creative Commons ліцензій. Канали, такі як Apple, ITunes U і YouTube Edu означають, що навчальний контент не є ексклюзивним і обмін контентом стає інструментом маркетингу, сприяє неформальному навчанню.  Студенти можуть вивчати курси з різних інститутів, створювати свої власні групи з вивчення і розробляти свої власні шляхи навчання.  
Соціальні мережі
Багато дискусій, обговорень і співробітництво відбуваються за межами системи управління навчанням університету на відкритих майданчиках в соціальних мережах, блогах, вікі та YouTube.  Це сприяє публічності наукових ідей, аналітичних розробок студентів та привертає увагу до них  майбутніх роботодавців. 
Мобільність
Майбутні студенти очікують, що всі навчальні матеріали,  інформація будуть доступні в будь-якому місці, у будь-який час і на будь-якому пристрої. Вся навчальна література повинна бути доступна на планшеті/Ipad, ноутбуці або мобільному телефоні. Потреба приходити в аудиторії має бути переглянута.
Ці фактори ставлять під сумнів роль бібліотеки в світі, де вся інформація з'являється одним кліком мишею. Більшість книг із книжкових полиць  переміщуються в підвал бібліотеки, основне приміщення якої перетворюється на простір для навчання та інформаційний центр, що  пропонує професійне керівництво в інформаційному пошуку, оцінку джерел та аналіз інформації. Ці послуги повинні бути доступні як у фізичній бібліотеці так і через її представництва в Мережі. І цінність бібліотеки залежатиме не від складу її фізичної колекції, а від від рівня кваліфікації її персоналу. 
Новий стиль
Власне бачення бібліотекою своєї ролі у суспільстві не відповідає сприйняттю її студентами, викладачами та громадськістю в цілому.  
Не усі студенти  є цифровими аборигенами; їм часто не вистачає базових навичок пошуку інформації, а також аналітичних джерел і, до того ж, вони рідко вбачають у цьому основну діяльність бібліотеки. Замість цього вони звертаються до викладача, рівень цифрової грамотності якого часто дуже низький. І дуже важливо, щоб бібліотеки чітко визначили себе   як інформаційні та ресурсні центри для цифрових медіа, що пропонують неупереджені, професійні рекомендації та поради.
Оже, значення обсягу книжкової колекції поступається значенню компетентності персоналу, що стає вирішальним. Студенти відвідують бібліотеку (фізичну або віртуальну), щоб звернутися за порадою і консультацією щодо ресурсів або за допомогою з користування електронними сервісами та послугами. Відкритий доступ і відкриті освітні ресурси дозволяють публічним бібліотекам мати доступ до наукових публікацій і навчального матеріалу, що раніше були доступні лише в університетських бібліотеках. Отже, кордони між публічними та академічними   бібліотеками вже розмиті і майбутні студенти будуть розраховувати на допомогу в бібліотеці, найближчій до їх місця перебування. 
Це лише про одну із ролей публічної бібліотеки. Дуже цікавий пост про різні важливі ролі публічної бібліотеки майбутнього у блозі Пана бібліотекаря. Обов'язково прочитайте і першу, і другу частини його публікації.
 

Популярні публікації блогу