Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

вівторок, 30 вересня 2014 р.

Те, що не вбиває, робить нас сильнішими

Ще жодного разу з часу заснування Всеукраїнського дня бібліотек цей святковий день не викликав в наших душах, зболених останніми подіями в країні, таке сум'яття. Чи варто відзначати, - чула від деяких колег, - може краще кошти передати на потреби бійців АТО, чи допомогти переселенцям. Але для бібліотекарів свята не виміряються матеріальною міркою. І особливих нагород вони не чекають. Їм потрібні слова вдячності, визнання, підвердження  важливості їх професії.  Це надихає, додає впевненості у завтрашньому дні, допомагає мобілізуватися на досягнення поставлених завдань.
Напередодні побувала у центральній бібліотеці  ім. П.Тичини Дніпровського району. Запросили визначити переможця районного конкурсу на кращий буктрейлер "Книго, ти в кадрі!". На конкурс представлено 17 робіт (по одному буктрейлеру від кожної бібліотеки). Розмах творчості колективу ЦБС у поєднанні із знаннями і використанням нових інформаційних технологій вражає. Для проведення конкурсу та попередньої оцінки представлених робіт був створений блог, де ви можете переглянути усі роботи.
Члени журі отримали від організаторів конкурсу ось такий чудовий робочо-святковий набір: бланк для оцінювання робіт, ручку, магнітик з рекламою бібліотеки та жовто-блакитну квітку-брошку, виготовлену руками бібліотечних майстринь.
А погляньте на оформлення конкурсу. Книги, що потрапили "в кадр",  "оскари", що чекають на своїх талановитих господарів, прекрасна ведуча конкурсу.
Я пишаюся своїми колегами. Цей нелегкий для країни час став лакмусовим папірцем, що проявив їх найкращі професійні й людські  якості: патріотизм, милосердя, згуртованість, скромність. Оперативне реагування на ситуацію в країні, донесення до громадян важливої інформації, що допомагає вирішити їх проблеми,збір речей першої необхідності для біженців, перерахунок коштів. Знаю багатьох колег, які чи не кожен новий день розпочинають з відправки смс на №565.
Збирають та передають бійцям в АТО та пораненим в госпіталях книги, дитячі малюнки, листи. І самовіддано роблять щоденний внесок у перемогу в інформаційній війні переконливими статусами в соціальних мережах, поширенням достовірної інформації та викриттям завідомо брехливої, так званих "фейків".
Не впевнена, що в цей допис можна вмістити весь перелік ваших добрих справ, дорогі колеги, ваше подвижництво. Попри відсутність фінансування на розвиток бібліотек, ви все ж їх розвиваєте.

Не маю на меті прозвітуватися, а лише підкреслити вашу активну професійну і громадянську позицію. Вона не залишається непоміченою.
Попри те, що передсвятковий настрій колективу однієї з київських бібліотек був вщент зруйнований "доброзичливцями", які викрали з приміщення 6 системних блоків, колеги все ж зуміли прийти до тями, зібратися і провести усі заплановані заходи. А також виробити план дій по компесації втрати. Бо за останні роки вже звикли покладатися передусім на власні сили та винахідливість.
Дозвольте передати  вам, мої дорогі друзі, поетичне вітання з Всеукраїнським днем бібліотек від очільника  Української асоціації видавців п. Олександра Афоніна:
ІЗ ВСЕУКРАЇНСЬКИМ ДНЕМ БІБЛІОТЕК!
В умовах фронту нині ваше свято,
І ви — на головному рубежі.
І скільки ж сили треба вам зібрати
На захист української душі!
На захист того, що нас всіх єднає,
Дає наснагу ВІРИТЬ в майбуття,
І, як НАДІЯ, душі окриляє,
Даруючи ЛЮБОВ нам до життя.
У нас нема часу на оборону
В інформаційній цій важкій війні.
Йдемо в атаку всі одним загоном,
Щоб буть не під конем, а на коні.
Ми поруч з вами, ваша зброя — слово,
Яку куєм ми нині попри все.
Партнерство наше — головна основа
Того, що перемогу нам несе.
І хоч ревуть свинцеві лиховії,
На злам усіх випробуючи нас,
В ваших руках на майбуття надія.
Ми вірим вам і щиро любим вас!

ДОРОГІ НАШІ ДРУЗІ І КОЛЕГИ — БІБЛІОТЕКАРІ!
Вітаючи вас із Всеукраїнським днем бібліотек, щиро бажаємо вам сил, наснаги у вашій щоденній боротьбі за розум, душу і майбутнє України. Саме ваша праця сьогодні є тим живильним розчином, який зцементує націю у духовній, патріотичній та інтелектуальній моноліт, який дозволить нам не тільки вистояти у війні проти агресора, а й побудувати цивілізовану, демократичну, економічно потужну державу.
Мир вашим домівкам, щастя, здоров’я і благополуччя вам і вашим близьким!
З незмінною повагою
Олександр Афонін

А ще хочу поділитися з вами своїми враженнями від святкування 95-річного ювілею центральної міської бібліотеки ім. Т.Шевченка для дітей, що відбулося в теплій, душевній атмосфері друзів бібліотеки, партнерів по співпраці, юних читачиків, колег з інших бібліотек Києва, представників від міської влади. Зажевріла іскорка надії, що у нашому бібліотечному домі справи мають все ж таки поліпшитись.
 Ще раз із святом вас, дорогі колеги!

суботу, 20 вересня 2014 р.

На тему дня

Економія, оптимізація, скорочення… Ми здригаємося від цих слів… На чому економити, якщо фінансування лише на зарплату?
В умовах очікування невідворотних змін в мережі публічних бібліотек не зайве звернутися до досвіду вирішення цієї проблеми у кращих європейських країнах.
Економічна ситуація в муніципалітетах Фінляндії викликала активні дискусії про можливість залучення до роботи в бібліотеках волонтерів і таким чином зекономити бюджетні кошти.
Закон Фінляндії про Бібліотеки прописує, що всі муніципальні бібліотеки мають бути забезпечені професійно підготовленими фахівцями, а також достатньою кількістю іншого персоналу.
В Наказі по бібліотеках і в Керівництві по забезпеченню якості бібліотечного обслуговування прописані детальніші рекомендації  щодо кількості та якості персоналу в публічних бібліотеках. Окрім вимог до професійного рівня, що має забезпечувати належний рівень бібліотечних послуг, прописано і особистісні якості, що мають сприяти удосконаленню фаху для виконання нових завдань.
Плюси і мінуси волонтерської роботи.
Думки були різні і часто кардинально протилежні. На користь волонтерської роботи у бібліотеці віднесено участь спонсорів і всієї громади у розробці та реалізації бібліотечних проектів, наприклад, в проведенні творчих акцій, допомоги в ремонтних роботах, ін.. Заміна професіоналів волонтерами як спосіб зекономити бюджетні кошти, без врахування якості та змісту роботи бібліотеки, названо гіршим варіантом.
В результаті бібліотеки збільшили кількість робочих годин, пропонуючи деякі послуги без персоналу (там, де повністю автоматизоване обслуговування, користувачі можуть повернути бібліотечні документи в час, коли персонал бібліотеки відсутній, через свій електронний читацький квиток, що служить і ключем до дверей бібліотеки і до власного читацького формуляру).
В деяких бібліотеках робочий час продовжено за допомоги волонтерів, що ще більше зближує бібліотеку з громадою.
Професійні принципи
Найбільшим і, звичайно, найбільш виправданим побоюванням бібліотечних спеціалістів у ставленні до волонтерів є те, що будь-хто, без потрібних професійних навиків може зайняти в бібліотеці місце професіонала, тим більше, працюючи безплатно. На додачу до зниження якості обслуговування постають питання відповідальності, невизначеності у забезпеченні безперервності бібліотечних послуг, застій в галузі, зниження позицій бібліотек  в інформаційному просторі.
Якщо відкинути крайнощі, то прийнятним вирішенням проблеми є залучення волонтерів до виконання непрофесійних завдань. Бібліотеки  повинні чітко визначити завдання, що можуть бути виконані лише фахово підготовленим персоналом за умові зайнятості повний робочий день. Якщо бібліотеки цього не зроблять з професійних причин, то це за них зроблять політики з економічних причин.
Відсутність єдиної позиції.
Профспілки бібліотечних спеціалістів дуже розрізнені у Фінляндії. Бібліотекарі належать до різних профспілок через рівень освіти і відомчого підпорядкування бібліотечних установ. Тому профспілки не мають єдиної позиції щодо волонтерської роботи в бібліотеках.
Бібліотечна асоціація Фінляндії заявила про свою позицію: "Професіонали здійснюють бібліотечну роботу, а волонтери роблять внесок у відчуття спільноти у громади. Основні послуги бібліотеки, що регулюються і гарантуються державою, не можуть забезпечуватись волонтерською діяльністю».
Волонтерська допомога бібліотекам заохочується, але управління, розвиток бібліотечної справи мають забезпечувати професіонали, працюючи повний робочий день. А муніципалітети мають дотримуватися положень бібліотечного законодавства.

Прошу вибачення за відсутність посилань на джерела. Закинула текст в чернетки для перекладу і опрацювання, а посилання не зберегла :(.

неділю, 14 вересня 2014 р.

Пріоритети публічної бібліотеки в цифрову епоху

 Розвиток засобів масової інформації та розширення мережі Інтернет є викликом традиційному баченню основних функцій бібліотеки як книгозбірні. Інформаційний простір медіа перенасичений. А тому виникає питання, чи є сьогодні забезпечення доступу до інформаційних ресурсів основним завданням публічної бібліотеки. Точніше, чи є визначальним для розвитку публічної бібліотеки фокусування уваги саме на поповнені фондів інформаційних ресурсів? 
Дискусія бібліотекарів про ризики, викликані зниженням потреби у відвідуванні бібліотеки громадянами почалася з розвитком Інтернету. Досвід просунутих бібліотек європейських країн засвідчує, що оцифровка і надання бібліотеками доступу до е-книг суттєво не вплинуло на очікуваний прогрес. Запозичення музичних компакт-дисків та фільмів на DVD є активнішим, ніж е-книжок. То чи обов’язково публічним бібліотекам реагувати на виклики цифрового розвитку, доповнюючи паперову колекцію цифровою. До того ж, як я уже писала раніше, публічні бібліотеки найрозвиненіших європейських країн знаходяться під бюджетним тиском, що ставить їх в умови жорстких пріоритетів при формуванні колекцій та нормування доступу позичальників е-книжок. Цифровий розвиток вносить зміни у відносини користувачів з бібліотекою. Сьогодні очевидно, що бібліотеки не лише намагаються конкурувати з іншими каналами інформації, але і борються за зацікавленість користувача бібліотекою серед всіх інших форм його дозвілля. 
Із збільшенням в Інтернеті кількості безплатних електронних бібліотек ризик обходу публічної бібліотеки є реальним. Тож завдання полягає не так в наданні доступу до бібліотечної колекції, як в приверненні уваги користувача до різноманітних послуг бібліотеки. 
В зарубіжних бібліотечних публікаціях прослідковуються дві основні точки зору на цю проблему. Перша - колекціє-орієнтований підхід, що базується на забезпеченні державою рівного доступу до інформації усім її громадянам. Цей підхід чітко прописаний і в Законі України «Про бібліотеки і бібліотечну справу». Цитую: «Основою державної політики в галузі бібліотечної справи є реалізація прав громадян на бібліотечне обслуговування, забезпечення загальної доступності до інформації та культурних цінностей, що збираються, зберігаються та надаються в тимчасове користування бібліотеками». Виходячи з цього положення, відбір документів та посередницька роль бібліотекаря є унікальною якістю, що використовується як для створення колекції, так і для її популяризації. І це є найважливішими завданнями публічної бібліотеки. Але проблема в тому, що публічні бібліотеки сьогодні, м’яко кажучи, дуже обмежені в різноманітності та якості нових надходжень до їх колекцій. Тож цю функцію бібліотекам виконувати сьогодні не просто.
  Інший підхід базується на положенні, що публічна бібліотека існує заради громадян, а не задля збору, зберігання та поширення книжок. І хоч в нашому Законі не вказано прямо, що основною метою публічної бібліотеки є просвітництво, освіта та культурна діяльність, але прописано в ст.1 що «бібліотека - інформаційний, культурний, освітній заклад (установа, організація)…». А бібліотечний фонд є засобом, (хай і не регулярно оновлюваним), для досягнення цієї мети. 
Важливо, щоб громадяни читали. Не обов’язково з бібліотечної колекції, але щоб читали. Велика кількість медіа-ресурсів самі по собі не виконують функцію просвітництва, освіти та культурної діяльності. А велика кількість наших громадян мають низьку інформаційну культуру, мінімум навичок в області ІТ. Тому, все ж таки сьогодні публічна бібліотека стає не так орієнтованою на формування фондів, як орієнтованою на користувача. Основна ідея полягає в тому, що бібліотека бореться за увагу громадян. І пріоритетом є не створення колекції електронних книг, а питання освіченості й культурної активності наших громадян.

пʼятницю, 12 вересня 2014 р.

Щоб про нас знали більше

     В умовах сьогодення  бібліотеки практично на грані виживання, без фінансових можливостей для придбання книг, періодики, оплати Інтернету. А поглянеш  на їх роботу - і свіжа преса  для користувачів (хай і в куценькому репертуарі, але є), і новинки книжкові знаходять можливість придбати, і себе прорекламувати. Адже, "якщо вас не помітили, ви залишаєтеся ні з чим" (Лео Бернет). Ось так виглядала вулична реклама  ХІІІ  конкурсу  малюнків «День Перемоги – це…»,  що проводила бібліотека ім. В.Маяковського ЦБС Дніпровського району  спільно з благодійним  фондом О.Маляревича.
Попри усі  труднощі -  справно виходить районна бібліотечна газета. Зі свіжими її номерами можете ознайомитись тут і тут
Ще на початку року отримала від колег календар з незвичною рекламою літературних новинок та бібліотеки.


 А ще центральна районна бібліотека імені П.Тичини спромоглася  випустити партію магнітиків. Тепер контакти бібліотеки з її QR кодом  завжди під рукою у користувачів, які отримують магнітик за активну участь у творчих бібліотечних заходах.
Зверніть увагу і на розділ сайту бібліотеки, де зібрана важлива інформація для біженців.
А також на розділ "медіатека", де зібрані творчі відеороботи бібліотекарів. Тільки за нинішній рік вона поповнилася 20-ма відеороботами.
Так тримати, колеги!

середу, 3 вересня 2014 р.

Бібліотека, знання і... сон

Багато хто пам’ятає, як у студентські роки, готуючись у бібліотеці до чергового семінарського заняття, неймовірно важко було подолати приступи сонливості, гострого бажання хоч на хвильку задрімати. Ще частіше траплялося це під час лекцій. За ініціативи Стівена Гріфса, директора бібліотеки Мічиганського університету, віднині відкрито майданчик для дрімання, де втомлені студенти можуть підзарядитись бадьорістю. Відкриттю майданчика передувало опитування 4000 студентів на предмет його розміщення. Найоптимальнішим місцем визначений простір, що близько межує з освітнім простором. Для дрімання обрано територію бібліотеки. Захисники проекту з оздоровлення студентів-опівночників та таких, що обмежують себе у сні через надмірну зайнятість, вважають, що такий сервіс підвищить обізнаність про згубний вплив недосипання на здоров'я студентів. Придбано недорогі вінілові ліжка, подушки в одноразових паперових наволочках. Хоч це і не розкіш, та все ж краще, ніж сидячи, обличчям у книзі. Речі на час короткого сну можна залишити у спеціальних шафках. Такі проекти не є рідкістю. В університеті Веслі (університет мистецтв в місті Мідделтаун (США)) для відпочинку студентів ще 2012 році було встановлено спеціальні високотехнологічні крісла-«стручки» для дрімання. 
А як ви реагуєте на прояви сонливості користувачів? Підмощуєте подушечку?


Популярні публікації блогу