Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

вівторок, 31 грудня 2013 р.

На коня, 2013-ий!

 О-хо-хо-х... Ще один рік відходить у минуле. Рік, на який так багато було заплановано! Та,  "здається, часу і не гаю, а не встигаю, не встигаю!".  Сьогодні, оглядаючись на прожиті 12 місяців, все ж із впевненістю можу сказати, що приємних моментів було значно більше, ніж прикрощів. Про маленькі перемоги нагадують мені: сертифікат переможця конкурсу на кращий рекламний ролик (спеціальна номінація "Найбільш інноваційна бібліотечна послуга"), диплом УБА за перемогу у конкурсі літературних творів, яскраві враження від участі у Ярмарку бібліотечних інновацій "Сучасна бібліотека: рухаємось вперед!", від Львівського бібліотечного форуму, на який я виграла безплатну поїздку. Цього року мала нагоду побувати на радіо "Культура". Вечірні зустрічі, дати інтерв'ю телеканалу СТБ "Вікна", журналістам журналу "Кореспондент". 
Саме з подачі цього журналу (несподівано, але приємно), моє фото увійшло в путівник по Форуму видавців у Львові. А ще знялася у рекламі УБА, у передачі Першого національного каналу "Книга.ua", у сюжеті телеканалу "Тоніс. Дала інтерв'ю "Українському слові" Бібліотека - мозок міста, а нещодавно і "Газеті по-українськи". Було багато обов'язкової роботи: плани, положення, правила, інструкції, звіти, таблиці, узгодження, які намагалася розбавляти творчою. Значно просунулася у роботі в програмі Photoshop і proshow Producer.
Та найважливішим для мене у цьому році є укріплення віри в те, що не перевелися в Україні благодійники і небайдужі до проблем бібліотек люди. Свідчення цьому - доброчинність народного депутата України  Віктора Івановича Балоги. Йому наша велика вдячність:

Хочу із вдячністю згадати і Ориночко Юрія Дмитровича, з яким знайома лише за телефонними дзвінками, коли він повідомляв нас про те, що своїм коштом передплатив для бібліотеки декілька газет. Хочу подякувати усім друзям бібліотеки, нашим користувачам, колегам із інших бібліотек міста, моїм друзям у мережі Фейсбук за підтримку, досвід, щирі, добрі слова. З Новими роком!



пʼятниця, 27 грудня 2013 р.

Новорічно-різдвяний бібліоарт від Рinterest

Дорогі колеги! Ось і підходить до завершення 2013 рік. Він був для нас дуже непростим: сподівання і розчарування, утвердження і сумніви, успіхи і невдачі крокували поруч. Але, що нас не убиває, - робить сильнішими. Тож подякуймо 2013 року за досвід, - і берімося прикрашати наші бібліотеки (хто ще цього не зробив) до зустрічі Нового 2014 року. Мільйон (без перебільшення) новорічних ідей  пропонують бібліотекам підбірки (дошки) соціального сервісу Рinterest.  Це сервіс, що дає можливість користувачам додавати в режимі онлайн зображення та розміщувати їх у тематичні колекції. Після того, як зображення завантажені на Pinterest, вони називаються Пінами (англ. Pins), а колекції, до яких вони належать, — це Дошки (англ. Boards).

понеділок, 16 грудня 2013 р.

Бібліотека - надихає, дивує, розширює права і можливості


    В продовження попередньої теми хочу поділитися з вами матеріалом про те, як функціонують невеликі публічні бібліотеки в малочисельних адміністративно-територіальних округах Фінляндії. Назва цього допису - непоганий бібліотечний слоган для одного з наступних років. Хіба не так?
     Не буде новим для вас, що  бібліотека є не лише культурний центр  маленького муніципалітету, її функції значно ширші. У Фінляндії дві третини усіх муніципалітетів (217) мають населення менше 10000 осіб. 
     Ключове питання для бібліотек таких муніципалітетів - персонал. Працівники  мають бути не просто державними службовцями, вони повинні володіти навиками аргументації та переконання фактами, вміти презентувати і переконувати.  Персонал ніколи не повинен говорити, що основна функція бібліотеки - позичання книг. Директор повинен володіти тими ж знаннями і навиками, що й директор відділу продажів будь-якої комерційної установи. 
У невеликому містечку значно простіше вибудувати правильний тип партнерства, що полягає у гнучкому режимі роботи бібліотеки, залучення інвестицій у події та проекти, устаткування, багатофункціональні технічні засоби через зовнішнє фінансування. Організація нічних кінопоказів для молоді,  можливості для створення цифрових матеріалів, надання у прокат спортивного обладанання, продаж квитків і т.д., - ці послуги бібліотек вже перейшли  із розряду іноваційних у традиційні.
 У Стратегії публічних бібліотек Фінляндії на 2010-2016 записано, що бібліотеки повинні "надихати, дивувати і розширювати права та можливості". Ця теза стала своєрідним заповітом для багатьох публічних бібліотек. 
Бібліотека Sompio
Sompio бібліотека є обласною бібліотекою для трьох муніципалітетів.  Розпочала свою роботу в 2009 році. Sompio бібліотека є першою обласною бібліотекою в Лапландії, заснована на угоді добровільної, спільної діяльності.  Причина створення регіональної бібліотеки в тому, щоб підтримувати високий рівень бібліотечних та інформаційних послуг в області і підтримувати цілеспрямований розвиток бібліотечних послуг.
За словами директора бібліотеки, створення бібліотечних подій на регулярній основі є одним із способів, щоб зберегти бібліотеку видимою і живою. Тут щомісяця працює Book Cafe, проводяться читання для кола громадян похилого віку та інвалідів, години історій у ремісничому клубі, а також різні заходи, організовані в рамках  інших клубів та груп за інтересами. Бібліотека пропонує для дітей та молоді матеріали  саамською мовою.
Бібліотека  має службу підтримки бізнесу, що була створена в рамках проекту Європейського фонду регіонального розвитку, проведеного  Регіональною Радою Лапландії, де жителі можуть отримати консультації щодо підтримки свого бізнесу за допомогою відеозв'язку незалежно від місця проживання. Такі послуги дають ефект видимості навіть для найменшої бібліотеки, що може розвивати  не тільки традиційні бібліотечні послуги, але й нові форми роботи.
До прикладу, у читальній залі прийнято рішення  ввести самоообслуговування у години,  коли бібліотека без персоналу.  А пересувна  бібліотека,  отримавши фармацевтичну ліцензію, що було позитивно сприйнято населенням, поряд з видачею книг пропонує і ліки для жителів віддалених муніципалітетів. Таке партнерство  є  однозначно безпрограшним.  
Бібліотека як центр культури
Міцні партнерські зв'язки між різними зацікавленими сторонами - колючове питання для діяльності бібліотек. Сформоване партнерство дозволяє публічним бібліотекам проводити у своїх стінах міжнародні виставки робіт художників. Гладка функціонуюча логістика між бібліотеками є необхідним активом для невеликих бібліотек .
Бібліотека виступає і якості ресурсної бази нетрадиційних бібліотечних матеріалів: тут можна позичити чайники, снігоступи, ігри та головоломки. Пропонується кава, послуги біблітечного кінотеатру на 20 місць. Бібліотечні послуги є популярними серед начелення, тому фінансування бібліотеки залишається на хорошому рівні.
 Видимі через сайт
Фінські публічні бібліотеки мають бути відкритими та інноваційними. Це дуже важливо для невеликих бібліотек, особливо таких, що розташовані далеко від густонаселених міст.
Фінські колеги кажуть, що в даний час послуг фізичної бібліотеки вже недостатньо. Бібліотеки повинні принаймні мати свій власний профіль на Facebook. Крім того, блоги, Twitter та інші форми соціальних медіа забезпечують гарні можливості для обміну інформацією про бібліотеку та поліпшення її видимості.
На сторінках бібліотеки у соціальних мережах та медіа необхідно розміщувати та оновлювати інформацію, що може бути цікавою і для покровителів.  Бібліотеки  більше не можуть вижити зі старим вибором готельних послуг, а тому мають бути досить рішучими, щоб відкривати двері для нових партнерських відносин.

понеділок, 9 грудня 2013 р.

Мережа публічних бібліотек Швеції. Що кажуть цифри

Організація бібліотечної мережі в малонаселеній частині країни є непростим завданням не лише в нашій державі.  Шведська бібліотечна статистика показує, що діяльність публічних бібліотек в малонаселених муніципалітетах країни у переважній більшості є умовно задовільною, бо не забезпечує доступ населення до необмежених бібліотечних ресурсів.
     Відповідно до шведського законодавства, кожен муніципалітет повинен мати принаймні одну публічну бібліотеку. Малонаселені муніципалітети, як правило, витрачають значно більше коштів  на утримання бібліотек в розрахунку на душу населення, ніж густонаселені. Адже муніципалітети зобов’язані забезпечувати базовий рівень бібліотечного обслуговування, і той факт, що кількість жителів невелика, не означає що вони можуть при придбанні, до прикладу, багатотомного видання, проігнорувати частину томів.
    Існує також базовий репертуар періодичних видань, обов’язковий для бібліотек незалежно від того, 1000 чи 10000 жителів проживає у районі.
     У збірнику офіційної бібліотечної статистики Швеції за 2012 рік приводяться показники затрат  на душу населення в муніципалітетах, де менше 5000 жителів і  де  більше 100000. Ці показники співвідносяться 79 до 43 шведських крон на душу населення на рік.
Публічні бібліотеки в невеликих муніципалітетах, відповідно повинні мати більшу кількість людино-годин роботи на 1000 жителів, ніж у бібліотеках більших  муніципалітетів.  Крім магазинів, спортивних майданчиків, а також церкви, бібліотека є єдиною ареною для задоволення соціокультурних потреб мешканців.
Як правило, бібліотеки тут виконують функції і туристичної агенції, і центру соціальної інформації, і надають свої зали для проведення нарад. Бібліотекарі повинні бути "майстрами на всі руки», які не тільки виконують традиційну бібліотечну роботу в межах своїх посадових обов’язків,  але й функціонують як інформаційні клерки, координатори та менеджери проектів.
Це відображається і на бібліотечній статистиці: публічні бібліотеки в муніципалітетах з менш ніж 5000 жителів мають 0,75 штатні одиниці на 1000 жителів, тоді як публічні бібліотеки в муніципалітетах з більш ніж 100000 жителів -  0,48. В цілому у публічних бібліотеках Швеції один бібліотекар - на 2000 жителів.  
     Книгозабезпеченість одного жителя також різниться відповідно величини муніципалітету .
У муніципалітетах з кількістю до 5000 жителів книгозабезпеченість складає 9,2 друкованих книг на одного жителя, в муніципалітетах понад 100 000 жителів -3,1. Середній показник по Швеції - 4,1. Але публічні бібліотеки в муніципалітетах з найменшою кількістю жителів мають більш високий рівень запозичень: 8,9 видач на одного жителя (в муніципалітетах з понад 100 000 жителів -7,4)
     У муніципалітетах найвіддаленіших  північних районів Швеції, де може бути всього лише дві людини на квадратний кілометр, обслуговування жителів здійснюється у тісній співпраці з бібліотеками різних муніципалітетів. Скоординована система обслуговування, спільний транспорт (бібліобуси) дають можливість жителям брати і повертати книги в будь-якій бібліотеці. У них є можливість знайти потрібні матеріали на веб- сайті округу, де - через співпрацю бібліотек - вони можуть використовувати фонди бібліотек інших типів. І число віртуальних відвідувачів є суттєвим.  
У північному повіті Швеції, Норрботтені проживає близько 250 000 жителів, які  розкидані по області, що дорівнює  майже  одній чверті загальної площі Швеції. До послуг жителів – 39 укомплектованих бібліотек, сім бібліомобілів, що здійснюють раунди до 658 книжкових мобільних зупинок. Крім того, існують 140 так званих пунктів видачі у будинках для престарілих, магазинах, дошкільних установах. Половина публічних бібліотек поєднують функції шкільних.
Багато дорослих жителів навчаються дистанційно, і в цьому їм допомагає бібліотека. Є також університетська бібліотека, три спеціалізовані бібліотеки і чотири бібліотеки лікарні в Норрботтен.
     Про що говорять всі ці цифри? По-перше, для бібліотек існують ризики, що  влада при виділенні фінансування бібліотекам, може опиратися виключно на середні показники витрат в розрахунку на душу населення, не беручи до уваги географічну ситуацію, кількість населення, потреби в освіті. Показники можна порівнювати лише по бібліотеках, муніципалітети яких мають аналогічні умови.
  В умовах, коли житель має подолати декілька кілометрів для того, аби скористатися бібліотечними послугами, успіх бібліотечного обслуговування йде через співпрацю між різними бібліотечними установами, шляхом гнучких рішень розподілу обслуговування та координації, а також через  особисті контакти  бібліотекаря  і відвідувача.


четвер, 5 грудня 2013 р.

Візьміть на озброєння. Життя - це подарунок

Сподіваюся, усі зі мною погодяться, що недоліки у роботі можна знайти у кожного. Бо хто працює, у того завжди можна знайти на що ткнути пальцем. Чи варто критикувати колегу? Спеціалісти вважають критику безплідною, передусім через те, що вона змушує людину захищатися і оправдовуватися. Більше того, критику вважають небезпечною, тому що вона принижує людську гідність і самоповагу, викликає образу. Особливо, коли на виконання певного завдання докладаються зусилля, але недостатній досвід, інші об’єктивні чи суб’єктивні  причини не дають бажаного результату. Все ж таки краще підійти до колеги і доброзичливо вказати на недолік, запропонувати допомогу або дати пораду.
 Але не є секретом, що, напевне,  у кожному колективі знайдеться персона, яка прекрасно розуміється у теорії нашої справи, себто вміє гарно говорити (але не тоді, коли її здібності в області риторики дійсно послужили би спільній справі), має надмірну самоповагу до себе і своєї ділянки роботи,  вважає, що її один крок вартий стометрівки інших,  відслідковує "проколи" колег, аби водночас полум'яно їх виголосити перед адміністрацією, акцентувавши на власних переживаннях за імідж установи. Таких закликаю дбати про імідж бібліотеки насамперед власним ділом. 
До речі, нещодавно затверджений Кодекс етики бібліотекаря УБА. Рекомендую ознайомитись.
Ситуація в державі вкрай складна, у бібліотечній галузі тривожна і невизначена. Похмурі, заклопотані обличчя людей у транспорті, неприємні моменти на роботі, а ще, борони Боже, у родині можуть спричинити емоційний розлад. Де взяти життєвої мудрості, аби озброїтися нею у складних життєвих обставинах?
Якось закинула у чернетки матеріал,  хочу ним з вами поділитися, бо вважаю, що на порі.
Ці 45 заповідей написала американська журналістка Регіна Бретт у день свого 45-річчя. У день свого 90-річчя вона не змінила в цьому списку жодної тези.
1. Життя несправедливе, але все ж хороше.
2. Якщо сумніваєшся, зроби ще крок вперед.
3. Життя занадто коротке, щоби витрачати його на ненависть.
4. Робота не подбає про тебе, коли ти хворієш. Це зроблять твої друзі та батьки. Бережи ці стосунки.
5. Кожен місяць сплачуй борг по кредитках.
6. Не обов'язково вигравати у кожному спорі. Погоджуйся або не погоджуйся.
7. Плач разом з кимось. Це лікує краще, ніж плач на самоті.
8. Злитися на Бога припустимо. Він зрозуміє.
9. Відкладай на пенсію з першої зарплати.
10. Коли справа доходить до шоколаду, пручатися безглуздо.
11. Примирися зі своїм минулим , бо воно може зіпсувати твоє сьогодення
12. Можна дозволити собі заплакати в присутності своїх дітей.
13. Не порівнюй своє життя з життям іншої людини. Ти і поняття не маєш, що їй доводиться відчувати насправді.
14. Якщо стосунки вимагають таємності, відмовся від них.
15. Все може змінитися водночас. Але не хвилюйся : Бог ніколи не прогавить. Хіба – ти. 
16. Глибоко вдихни. Це заспокоює думки.
17. Позбудься всього, що не є корисним, красивим або забавним.
18. Що не вбиває, робить тебе сильнішим.
19. Ніколи не пізно мати щасливе дитинство. Однак друге дитинство залежить виключно від тебе.
20. Коли приходить час іти за тим, що ти дійсно любиш у цьому житті, не говори "ні".
21. Запалюй свічки, користуйся хорошими простирадлами, носи красиву спідню білизну. Нічого не зберігай для особливого випадку. Цей особливий випадок - сьогодні.
22. Готуйся з надлишком, а потім будь що буде.
23. Будь ексцентричним зараз. Не чекай старості, щоб одягти яскраво - червоний одяг.
24. Найважливіший орган в сексі - це мізки.
25. Ніхто, крім тебе, не несе відповідальності за твоє щастя .
26. При будь-яких проблемах став запитання: Чи буде це важливо через п'ять років?
27. Завжди вибирай життя.
28. Прощай все і всім.
29. Що інші думають про тебе, не повинно тебе хвилювати.
30. Час лікує майже все. Дай часу час.
31. Неважливо, погана ситуація чи хороша - вона зміниться.
32. Не сприймай себе всерйоз. Ніхто цього не робить.
33. Вір у чудеса.
34. Бог любить тебе, бо він - Бог, а не через те, зробив ти щось чи ні.
35. Не потрібно вивчати життя. Ти з'являєшся в ньому  і робиш стільки, скільки встигаєш.
36. Зістаритись – вигідніша альтернатива, ніж померти молодим.
37. У твоїх дітей є тільки одне майбутнє.
38. Все, що в підсумку має сенс - це те , що ти відчув любов.
39. Виходь гуляти кожен день. Чудеса відбуваються повсюдно.
40. Якби ми склали на купу всі наші проблеми і порівняли їх з чужими, ми б швидко забрали свої назад.
41. Заздрість - це марна трата часу. У тебе вже є все, що тобі потрібно.
42. Однак найкраще чекає попереду.
43  Неважливо, як ти себе почуваєш, піднімися, одягнися і вийди на люди.
44. Поступайся.
45. Хоч життя і не пов’язане бантиком, але воно все одно подарунок.

Відразу після публікації цього посту беру на озброєння пункт 43. Виходжу :)


середа, 4 грудня 2013 р.

Заголовки від "Бібліоманії"

Ці помічні матеріали з блогу "Бібліоманія" я частково поширювала у групі "Бібліотекарі київських публічних" мережі Facebook, але з огляду на те, що останніми днями до мене звернулося декілька колег з проханням дати посилання на ці матеріали, вирішила їх зібрати докупоньки. Відбирайте, перекладайте, користуйтеся і дякуйте Ірині Огнєвій із Арзамасу.
Отже по сто заголовків до заходів і виставок на  теми:
Різдвяно-новорічні свята
Сім'я
Мораль і духовність
Велика Вітчизняна війна_1
Велика Вітчизняна війна _2
Велика Вітчизняна війна_3
Велика Вітчизняна війна_4
Екологія_1
Екологія_2
Краєзнавство
Про читання і книги_1
Про читання і книги_2
Про читання і книги_3
Здоровий спосіб життя _1
Здоровий спосіб життя_2
Здоровий спосіб життя_3
Здоровий спосіб життя_4




Популярні публікації блогу