Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

Недостатньо знати, треба і застосовувати. Недостатньо хотіти, треба і робити. Гете

понеділок, 25 лютого 2013 р.

Самолікування може зашкодити. Зверніться у бібліотеку

    Кажуть. що абсолютно здорових людей не буває. Є недообстежені. Чи багато наших громадян задоволені рівнем нашого "безплатного"  медичного обслуговування, або рівнем цін на медичні послуги платних закладів? Тому інтерес наших користувачів до медичної інформації, що тією чи іншою мірою допомагає вирішити їх проблеми зі здоров'ям, зростає.
     Що сьогодні бібліотека може запропонувати? Медичні енциклопедії, збірники по фітотерапії, лікувальній фізкультурі, народних методах лікування та з інших оздоровчих практик,  інформацію про медичні та профілактичні заклади району, міста (не впевнена, що бібліотеки мають повні бази даних), лекторії з участю лікарів, психологів, фітотерапевтів.
     Пошукала досвід бібліотек зарубіжних країн з цього питання. 
     Питання ролі бібліотеки в поінформованості громадян щодо охорони здоров'я, було піднято у Нідерландах.
     Проведене дослідження показало, що 55% людей зверталися у місцеву бібліотеку із сподіваннями знайти відповіді на питання, що стосувалися здоров'я та самодопомоги. В результаті в декількох публічних бібліотеках були створені зони медичної інформації. В 1998 році національний пілотний проект було розпочато в десяти публічних бібліотеках. Цьому сприяло зміщення в медичній галузі акценту з надмірного регулювання послуг до більш лояльного, що дозволяло пацієнтам самим приймати рішення щодо лікування. Частиною цієї нової парадигми стало інформування громадян про їх права як пацієнтів, їх права на інформацію про власне здоров'я, діагнози та пропоноване лікування. Громадяни вцілому повинні мати доступ до соціальної і суспільної інформації, щоб орієнтуватися в питаннях, що стосуються охорони здоров'я. Крім традиційних джерел інформації, надавався доступ до якісних медичних сайтів та інформації на компакт- дисках. Користування інформацією передбачає анонімність. Користувачі можуть звернутися за допомогою в пошуку інформації до бібліотекарів, що пройшли спеціальне навчання  по користуванню медичними базами даних,  знають спеціальну медичну термінологію і мережу закладів охорони здоров'я.

пʼятниця, 22 лютого 2013 р.

Просто і зрозуміло про комп'ютер та Інтернет

    Дуже вчасно! Саме підготувала список працівників Інтернет-центрів публічних бібліотек Києва, що проходитимуть у березні місяці навчання у Центрі безперевної  інформаційно-бібліотечної освіти з методики викладання комп'ютерної грамотності та користування Інтернетом для людей старшого віку. 
А щойно у потоці новин Фейсбуку припливло посилання на повнотекстову книгу, що її можна стягнути (віддрукувати) та керуватися нею у навчанні людей старшого покоління азам комп'ютерної грамотності та користування Інтернетом. Тож відклала невідкладні справи і рекомендую. Ось цей посібник. Видання підготовлено Міністерством соціальної політики Нижегородської області (Росія).

субота, 16 лютого 2013 р.

Про наші етичні принципи

Кодекс етики бібліотекаря, яким затверджено основні морально-етичні норми професійної бібліотечної діяльності, було прийнято  на конференції Української бібліотечної асоціації 30 травня 1996 р. Новий Кодекс етики ІФЛА для бібліотекарів та інших інформаційних працівників було прийнято у вересні минулого року.
Над удосконаленням Кодексу етики українського бібліотекаря уже почала  працювати робоча група УБА.
Спільні інтеграційні процеси, що відбуваються у взаємовідносинах різних країн, зростання міри соціальної відповідальності бібліотекаря вимагає не лише вивчення різних сфер прояву його соціальних відносин, але й вироблення  принципів, якими бібліотекарям слід керуватися у складних ситуаціях.
Керівні принципи  нагадуватимуть досвідченим бібліотекарям про їх професійні обов'язки, а молодим -  даватимуть установку на дотримання основних етичних норм.
Нині діючий кодекс етики українського бібліотекаря включає п'ятнадцять основних тез.
Я пропоную у довільній формі (не відшліфовані) 8 тез, що, на мою думку (з власних спостережень та досвіду також), розкривають найважливіші принципи  діяльності бібліотекаря в сучасних умовах

1. Ми забезпечуємо вільний та рівний для всіх доступ до джерел інформації, виявляємо повагу до кожної особистості незалежно від її статі, етнічної та політичної приналежності,  соціального стану, віросповідання, сексуальної орієнтації, фізичних можливостей і віку.

середа, 13 лютого 2013 р.

Аби вдаряли максимумом по мінімуму

     Готуючи презентацію до підсумкової наради, аналізуючи показники, створюючи порівняльні діаграми, періодично зверталася до світового бібліотечного досвіду. А як у них вимірюється якість і оптимальний обсяг фонду, зокрема, нових надходжень, які у них показники читаності (скільки в середньому кожен користувач впродовж року використовує документів із фонду бібліотеки).
Щодо обсягів щорічного поповнення фонду, то ви вже давно знаєте, що ІФЛА/ЮНЕСКО рекомендує норматив 200-250 книг на тисячу населення. З огляду на те, що вітчизняні бібліотеки усі розрахунки ведуть відносно користувачів, а не жителів, Російська Національна бібліотека пропонує вираховувати норматив щорічних надходжень із розрахунку 3,8% від прогнозованої документовидачі. Про методику розрахунку читайте тут.

субота, 9 лютого 2013 р.

Дитина у Facebook: керівництво для батьків від бібліотекарів

     Найактивнішою категорією користувачів соціальних мереж є підлітки. Створити профіль на Facebook можуть особи, яким виповнилося 13 років. Але є багато дітей у віці до 13 років, які так чи інакше використовують Facebook.
     Нижче наведені інструкції для батьків дітей віком до 13-ти, які я знайшла на одному данському бібліотечному сайті.
     Данські колеги рекомендують батькам:
перш ніж дозволити дитині створити профіль на Facebook,  ви, як батьки, маєте бути належним чином обізнані. Бібліотека як організація не може  приймати рішення за батьків, але може забезпечити доступним керівництвом і порадами.
Створення профілю
Якщо ви дозволили вашій дитині зареєструватись на Facebook до виповнення 13-ти років, то маєте проконтролювати параметри безпеки,  щоб профіль дитини було видно тільки друзям.
Переконайтеся в тому, що особиста інформація не доступна нікому, крім друзів (адреса, телефон, школа, електронна пошта). Читайте керівництво з безпеки Facebook для батьків тут .
Пароль
Допоможіть дитині створити надійний пароль, який важко вгадати, і застережіть дитину, щоб  ніколи і нікому не повідомляла пароль, навіть найкращим друзям.

четвер, 7 лютого 2013 р.

БібліоГрафині

    Без сумніву, бібліограф - найтитулованіша бібліотечна посада. Титул граф чи графиня не лише переходив у спадок, але й присвоювався за заслуги, високі успіхи в якійсь діяльності.
    Пам'ятаю, як під час мого студентства, потрапивши на практику у Центральну бібліотеку Голосіївського району, вивчала ази бібліографічної та довідково-інформаційної роботи у головного бібліографа ЦБС Кобилко Ліни Марківни. Досі перед очима рекомендаційні списки літератури, що писались від руки акуратним бібліотечним почерком, оформлялись фломастерами і, якщо вистачало художнього хисту - аплікаціями чи й малюнками по темі списків. 
Ліна Марківна знала усе. Адже щоденне ведення систематичної картотеки статей, виконання складних довідок вимагало постійного відслідковування інформаційного потоку.

понеділок, 4 лютого 2013 р.

Фото-відеозйомка у бібліотеці. Чи все так просто?

    Знайти відповідні матеріали та підготувати допис мене спонукала розмова із заступником директора ЦБС Оболонського району, коли під час розмови про заходи у бібліотеках для дітей та поділилася проблемою їх фотозйомки.
     Як правило, чи не кожна бібліотечна акція, будь-яка цікава подія у стінах бібліотеки чи поза її межами фіксується бібліотекарями на фото чи відеокамеру. Для звіту перед громадою і владою, для піару у віртуальному просторі з метою привернення уваги реальних і потенційних користувачів. На основі відзнятого матеріалу створюються фото- та відеопрезентації.  І ця практика сьогодні надзвичайно поширена.
     Окрім цього ми беремо камери  з собою в різні місця і фотографуємо все, що привертає увагу.
    І навіть тоді, коли об'єктом зйомок не є люди,  вони іноді потрапляють в об'єктив.

Популярні публікації блогу